R-ALERGO

La UPV, l'IIS/HUP La Fe i l'ICV desenvolupen una app que millora la qualitat de vida de les persones al·lèrgiques en els desplaçaments per València

[ 31/03/2015 ]
R-ALERGO

El Departament d'Urbanisme de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat, juntament amb l'Institut d'Investigacions Sanitàries de l'Hospital La Fe (IIS/HUP La Fe) i l'Institut Cartogràfic Valencià (ICV), l'app R-ALERGO, que ajuda a millorar la qualitat de vida de les persones al·lèrgiques en els desplaçaments per la ciutat de València.

L'aplicació, especialment dissenyada per a persones que pateixen algun tipus d'al·lèrgia respiratòria, recomana a l'usuari o usuària la ruta més saludable, i evita així l'exposició als elements al·lergògens.

Té en compte pòl·lens, àcars, epitelis, fongs i insectes, entre altres

Entre els tipus d'al·lergògens respiratoris tinguts en compte, cal destacar, entre altres, pòl·lens, àcars, epitelis, fongs i insectes, el grau de presència dels quals ha sigut analitzat a les diverses zones de la ciutat.

Rafa Temes, del Departament d'Urbanisme de la UPV, afirma que "s'entén com a ruta més favorable aquella menys propensa a reproduir episodis al·lèrgics ateses les condicions personals, ambientals i urbanes. R-ALERGO permet a la persona usuària conèixer la potencial exposició al·lergògena en seleccionar una ruta o una ubicació dins de la ciutat".

Gratuïta i ja disponible per a la descàrrega

L'app, gratuïta i que pot descarregar-se ja des de la web del projecte -l'enllaç al qual figura a peu de pàgina- va obtenir un esment especial el mes passat dins del Sabadell Smart Congress 2015 i va ser finalista del Sabadell Urban Challenge 2015.

A més, R-ALERGO serà avaluada pròximament amb vista a la possibilitat de rebre el distintiu d'app saludable, el primer segell espanyol que reconeix la qualitat i seguretat de les app de salut que atorga l'Agència de Qualitat Sanitària d'Andalusia.

Com traça la ruta?

Amb l'ajuda d'un programari senzill i llenguatge i pantalles comprensibles, la persona usuària pot crear el seu perfil virtual introduint dades pròpies epidemiològiques (edat, pes, talla, ocupació, procedència) i de caràcter al·lergològic.

Una vegada en l'app, R-ALERGO combina aquesta informació amb paràmetres ambientals (tipus d'entorn, climatologia, estació de l'any, humitat, direcció del vent, concentració pol·línica, contaminació potencial, etc.) i la geolocalització del mòbil, i proposa a l'usuari o usuària la ruta més saludable per a la seua al·lèrgia respiratòria des del punt en el qual es troba o elegeix i el lloc de destinació.

"El nostre objectiu és, en últim terme, contribuir a millorar la qualitat de vida d'aquelles persones que pateixen alguna al·lèrgia. Aquesta app ajuda els usuaris a reduir l'exposició als al·lergògens dins dels entorns urbans, i evita així el desenvolupament de símptomes respiratoris", indica Temes.

Combina dades cartogràfiques i zones verdes amb informació diària d'intensitat de trànsit i estacions de recomptes de pòl·lens

Per al desenvolupament de l'app, els investigadors han utilitzat la cartografia Cartociutat, elaborada per l'ICV en l'àmbit de la ciutat de València, i la fonamental aportació de dades facilitada pel portal València Dades Obertes, de l'Ajuntament de València, que ha situat els arbres de la ciutat, les làmines d'aigua, els pipicans, etc.

Pel que fa a les dades metereològiques de predicció necessàries -temperatura, direcció del vent i humitat relativa- s'obtenen a través de l'Agència Estatal de Meteorologia. Aquesta informació, complementada amb dades de la cartografia de l'ICV, l'Ajuntament de València i la Direcció General del Cadastre, permeten l'obtenció de contorns d'àrees potencials d'agreujament de l'al·lèrgia, principalment solars, descampats, zones verdes i làmines d'aigua.

A més, l'app inclou també dades d'intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles registrats per l'Ajuntament de València, així com informació recollida de les estacions de recomptes de pòl·lens disponibles a la ciutat. La gestió de la informació al·lergògena s'ha consensuat amb el Servei d'Al·lèrgia de l'Hospital La Fe de València.

Juntament amb el professor Rafael Temes i la doctora Mª Dolores Hernández, l'equip de treball del projecte el completen Alfonso Moya, tècnic de l'Institut Cartogràfic Valencià, i Jaume Martí, metge intern resident de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe.

Un projecte emmarcat en el Campus d'Excel·lència Internacional VLC/CAMPUS

El projecte R-ALERGO ha sigut realitzat en el context de la "convocatòria d'ajudes per a activitats preparatòries de projectes coordinats entre investigadors de l'IIS/HUP La Fe i la UPV", dins del marc de les activitats del Campus d'Excel·lència Internacional VLC/CAMPUS.

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO