Anàlisi d'imatge

La UPV, l'IVIA i l'Institut de Ciències de la Vinya i del Vi desenvolupen un sistema de visió artificial per a determinar la compactabilitat del raïm

[ 20/03/2015 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA), juntament amb l'Institut de Ciències de la Vinya i del Vi (Universitat de La Rioja-CSIC-Govern de La Rioja), han desenvolupat un nou sistema de visió artificial que ajuda a determinar la compactabilitat dels penjolls de raïm, una característica que influeix notablement tant en la seua qualitat com en la del vi creat a partir d'aquest.

Els resultats de la recerca -finançada per l'INIA, el fons FEDER i el Ministeri d'Economia i Competitivitat- han sigut publicats per l'Australian Journal of Engrape and Wine Research (diari australià del raïm i la recerca del vi), la revista científica de major prestigi a nivell mundial en l'àrea de la viticultura.

Metodologia no invasiva, objectiva i quantitativa

En l'actualitat, la valoració de la compactabilitat requereix una inspecció visual per part d'avaluadors entrenats, fonamentada en un mètode establit per l'Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV).

Nuria Aleixos, de l'Institut d'Investigació en Bioenginyeria i Tecnologia orientada a l'Ésser Humà de la UPV, explica que el citat mètode "ofereix uns valors subjectius i qualitatius, mentre que la nostra metodologia, basada en l'anàlisi d'imatge, permet conèixer la compacitat del raïm de manera no invasiva, objectiva i quantitativa".

Aplicable per a inspeccions tant al camp com al celler

El sistema desenvolupat parteix del processament automatitzat d'imatges i l'anàlisi multivariable de les propietats morfològiques i de color. Entre altres valors, ofereix informació sobre la visibilitat dels pedicels, la presència de baies deformades a causa de la pressió o algunes relacions especials entre les seues característiques geomètriques.

L'equip, a més, incorpora una càmera fotogràfica i un sistema d'il·luminació amb quatre punts de llum i diferents algorismes d'adquisició i processament d'imatges.

Quant a les possibles aplicacions, el sistema podria utilitzar-se tant en la inspecció automatitzada dels raïms al camp com a l'entrada al celler, per a dur a terme la separació de raïms amb diferents característiques.

La compacitat, referenciada per 14 experts

Per a obtenir una referència de la compacitat, 14 experts van caracteritzar prèviament aquesta propietat en 90 penjolls de nou varietats molt diferents de raïm negre amb les qualificacions visuals entre 1 i 9 recomanades per l'OIV, un correspon als penjolls menys compactes i nou als més compactes.

La qualificació final de cada penjoll es va obtenir fent la mitjana de les 14 puntuacions. Posteriorment, aquestes dades es van comparar amb les obtingudes pel sistema de visió artificial i l'anàlisi multivariable, i es van obtenir capacitats de predicció de compacitat superiors al 85% per a totes les varietats analitzades.

"Cal tenir en compte que el mètode visual és subjectiu i, per tant, imprecís en si mateix, la qual cosa aporta un valor afegit al nostre sistema. Els resultats obtinguts de la seua aplicació confirmen que la combinació de les tecnologies d'imatge amb l'anàlisi multivariable ofereix una alternativa fiable per a mesurar de forma objectiva i ràpida la compacitat del raïm, emprant amb aquesta finalitat combinacions de característiques que els tradicionals sistemes basats en l'avaluació visual d'un expert no poden determinar", indica Aleixos.

Els raïms poc densos, de major qualitat

Segons criteris de l'Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV), els raïms es poden classificar en termes de compacitat des de poc densos fins a molt densos, en els quals les baies estan molt atapeïdes, fins i tot deformades, i on un gran nombre d'aquestes es troben en capes interiors.

Investigadors de la Universitat de La Rioja assenyalen que, "en els raïms més densos, la circulació de l'aire és escassa i l'exposició al sol, reduïda. Això compromet la maduració -fa que siga més heterogènia en el raïm- i afavoreix l'aparició de malalties fúngiques que afecten les propietats del vi. Per això, els productors tracten d'obtenir raïms poc densos, considerats de major qualitat".

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local