Nous biopesticides

Investigadors de l'IDM-UPV obtenen microcàpsules amb olis essencials aplicables com a conservants naturals

[ 27/02/2015 ]

Un equip d'investigadors del Centre de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic de la Universitat Politècnica de València (IDM-UPV) i la Universitat Txeca Agrària de Praga (República Txeca) han aconseguit obtenir, a escala de laboratori, microcàpsules amb olis essencials de timó, canyella, orenga i clau que podrien ser utilitzades com a biopesticides per a lluitar contra el fong Aspergillus niger, responsable d'importants danys en les postcollites.

Els resultats del seu treball, publicats en el Journal of the Science of Food and Agriculture, suggereixen una significativa aplicabilitat d'aquests olis essencials com a conservants naturals contra el fong esmentat, que provoca l'aparició de taques negres en plantes ornamentals, fruites i verdures, com per exemple tomaques, encisams, cacauets, raïm o cebes.

"En aquest últim cas", indica Andrea Bernardo (IDM-UPV), "aplicant aquestes microcàpsules abans de començar la collita podríem fer front a aquesta patologia, i així afavorir un major rendiment del cultiu".

L'encapsulació per a controlar la volatilitat dels olis

Segons destaquen en el seu estudi els investigadors espanyols i txecs, els principals components dels olis essencials són coneguts per les seues propietats antifúngiques. No obstant això, l'alta volatilitat que presenten en limita l'aplicació com a agents antimicrobians. Per controlar aquesta volatilitat, els investigadors han analitzat el potencial de l'encapsulació o carregament en materials porosos, amb uns resultats satisfactoris.

"Aquestes microcàpsules", prossegueix Bernardos, "podrien aplicar-se directament als camps de cultiu, i usar-se com a biopesticides durant els processos de creixement de fruites i verdures. D'aquesta manera, es produiria un contacte directe entre el fong i la micropartícula al sòl, la qual cosa permetria actuar d'una forma més eficaç contra el primer."

El carvacrol (orenga) i el timol (timó), capaços d'inhibir el creixement del fong durant un mes

En el treball, els investigadors van avaluar l'activitat antifúngica in vitro del carvacrol (component principal de l'orenga), el cinamaldehid (de la canyella), el timol (del timó) i l'eugenol (del clau), en carregar-los en el suport -microcàpsula- de sílice mesoporós MCM-41 i en B-ciclodextrina.

Segons les proves realitzades, els components que millors propietats antifúngiques van mostrar van ser el carvacrol i el timol en el material de sílice mesoporós MCM-41, per comparació al compost pur de l'oli essencial o als encapsulats en ciclodextrines.

"De fet" conclou Bernardos, "el carvacrol i el timol són capaços de mantenir l'activitat antifúngica i inhibir el creixement del fong durant un mes, la qual cosa suggereix que tenen un potencial més gran com a conservants naturals."

L'estudi s'ha finançat mitjançant una ajuda del Govern de la República Txeca i de l'Agència Interna de Subvencions (CIGA) de la Universitat Txeca Agrària de Praga.

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO