Projecte Sexy Plant

L'equip de Biologia Sintètica de la UPV guanya al MIT una medalla d'or i el premi especial Best Part Collection en iGEM 2014

[ 07/11/2014 ]
Projecte Sexy Plant

L'equip de Biologia Sintètica de la Universitat Politècnica de València (UPV) -integrat per sis estudiants de les escoles tècniques superiors d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) i d'Enginyers Industrials (ETSEI), quatre professors com a investigadors principals i vuit estudiants de doctorat com a assessors-, ha rebut el premi especial Best Part Collection i una medalla d'or en la competició universitària de biologia sintètica més important del món, iGEM 2014, celebrada aquesta setmana a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (Boston, Estats Units).

iGEM 2014, desena edició de la International Genetically Engineered Machine -a la qual han concorregut 247 equips d'altres tantes universitats del món-, ha guardonat l'equip de la UPV pel seu projecte Sexy Plant, una nova estratègia de control de plagues a través de plantes sintètiques capaces de produir i alliberar feromones sexuals d'insectes, amb la qual cosa generen confusió entre aquests i eviten la creació de larves que danyen els cultius.

Equipades amb un interruptor genètic que permet a l'agricultor triar el moment d'activació dels senyals químics, les plantes sintètiques treballen amb feromones de Sesamia nonagrioides, una plaga important que afecta diverses regions de la Mediterrània i l'Àfrica Central, i que ataca, entre d'altres, la dacsa, el sorgo, el mill, l'arròs, la canya de sucre, les palmeres i el plàtan.

Únic premi especial aconseguit per una universitat espanyola

El premi especial Best Part Collection, un dels més importants de la competició i l'únic assolit per una universitat espanyola en la present edició, ha sigut concedit ex aequo a la UPV i a l'Imperial College de Londres (Anglaterra).

El guardó reconeix la millor combinació d'elements genètics funcionals (promotors, activadors, repressors, seqüències codificants, terminadors, senyals de localització cel·lular, intensificadors, etc.) en el projecte. En aquest cas, Sexy Plant s'ha creat i treballat en iGEM 2014 amb GoldenBraid 2.0, parts desenvolupades per l'equip de l'Institut Universitari Mixt de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (UPV-CSIC) de Diego Orzáez.

Realitzat en col·laboració amb l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (UPV-CSIC), el projecte ha tingut el suport del Vicerectorat d'Alumnat i Extensió Universitària de la UPV, l'ETSEAMN-UPV, l'ETSEI-UPV i la Càtedra Bayer Crop Science.

Creat pel MIT l'any 2003 i independent des del 2012

iGEM, avui dia la principal competició universitària de biologia sintètica del món, va nàixer al gener del 2003 com un curs d'un mes de durada al MIT, que va decidir convertir-lo en una competició estiuenca el 2004 i obrir-lo a nivell internacional un any més tard.

En la primera edició, hi van participar 5 equips, xifra que va augmentar a 13 quan s'acceptaren projectes d'altres països, l'any 2005, i va superar el centenar (112) el 2009. Els 247 participants en l'edició d'enguany suposen un nou rècord per a un concurs internacional que el 2012 va eixir oficialment del MIT i esdevingué una organització independent sense ànim de lucre amb seu a Cambridge (Massachusetts, Estats Units).

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord