Corma, en el seu discurs

"Aquests premis són una crida d'atenció als que ens dirigeixen, perquè no obliden que la major part dels problemes que ens afligeixen necessiten les ciències i la tecnologia"

[ 25/10/2014 ]
Corma, en el seu discurs

La cerimònia de lliurament dels premis Príncep d'Astúries és una ocasió única per a llançar un missatge a tota la societat, i Avel·lí Corma ha volgut aprofitar el moment: ha fet un discurs contundent, didàctic -"les nostres emocions són reaccions químiques"-, reivindicatiu -"un país savi és el que inverteix en educació"- i, com no, molt emotiu -"hem heretat un planeta com un préstec que hem de transmetre a les futures generacions en les millors condicions"-.

Avel·lí Corma ha començat compartint el guardó amb "tots els investigadors que, d'una manera callada i contínua, treballen al nostre país, i amb els que han de cercar les oportunitats professionals fora". I ha afegit de manera categòrica que "aquests premis són una crida d'atenció a la nostra societat i, sobretot, als que la dirigeixen, perquè no obliden que la major part dels problemes que ens afligeixen -inclosos els que l'ésser humà genera- necessiten les ciències i la tecnologia per a trobar les solucions."

En defensa de la química

A més, Avel·lí Corma ha volgut reivindicar el paper malparat de la química. "La vida és el resultat d'un gran nombre de reaccions químiques concatenades. I també les nostres emocions i els nostres sentiments més profunds són el resultat de reaccions químiques que es produeixen en l'organisme." I, en la defensa completa que ha fet, ha insistit que "la química és capaç de crear, de generar molècules i materials prèviament inexistents".

Corma ha dedicat uns minuts a explicar a l'auditori què són els catalitzadors i com funcionen: "són els responsables d'augmentar la velocitat de les reaccions químiques i d'adreçar-les cap a l'obtenció del producte que volem". I ha tractat de retornar-los el protagonisme que, al seu parer, mereixen: "la química i la catàlisi han estat sempre presents en les grans revolucions de la humanitat".

"Somiem amb estructures cristal·lines"

En la intervenció, ha parlat de la seua activitat diària, que es desenvolupa al laboratori: "Quasi ens hem acostumat que la nostra imaginació estiga controlada per les lleis de la física i la química". Encara que -ha confessat- sempre queda un lloc per a la fantasia: "somiem amb estructures cristal·lines i canals per on circulen i reaccionen les molècules. Construïm noves molècules que no només són belles, sinó també funcionals".

Abans d'acabar, Corma ha recuperat el to més combatiu per a recordar que "vivim uns temps dominats per una economia, de vegades, deshumanitzadora, en la qual l'objectiu quasi únic és obtenir cada vegada més benefici, i s'exigeixen resultats a curt a termini també a l'educació i la recerca". I, no obstant això -ha conclòs-, "l'aprenentatge i la generació de coneixement transcorren per un camí llarg que requereix recursos i esforç continuats per a recórrer-lo".

I ja en clau personal, les últimes paraules d'Avel·lí Corma han anat dirigides als membres del seu equip: "Aquest honor no només és el reconeixement del meu esforç personal. És també el de tots els que han treballat i treballen amb mi, compartint la passió pel descobriment."

Paraules valeroses

El discurs de Corma ha sigut un dels més aplaudits de la cerimònia i ha significat un contrapunt original a les paraules de la resta dels premiats. Mentre Avel·lí Corma optava per la defensa de la química, John Banville anteposava la importància de la frase, Josep Pérez apel·lava a l'ordre i a l'assossec i Caddy Adzuba reclamava, simplement, justícia. Totes són, en opinió del rei Felip VI, "paraules valeroses, sinceres i compromeses. Ensenyaments que enriqueixen i idees que marquen una vida."

Com a tancament de la cerimònia, el rei ha conclòs afirmant que "els nostres premiats són el major patrimoni de la nostra institució. Són persones convençudes que, amb valentia, amb honradesa i amb generositat, es poden assolir les metes més difícils. Viuen lliurats als altres, a tots nosaltres. Avui els reconeixem els mèrits i el valor de les seues obres".

Una experiència molt emocionant

Al final de l'acte, el rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora, ha declarat que "tots els que hem assistit al lliurament convidats per Avel·lí hem viscut aquesta experiència amb gran emoció: els seus germans, els seus col·laboradors més propers -Jaime Primo, Miguel Ángel Miranda, Amparo Mifsud, Vicente Fornés, Fernando Rey, Hermenegildo García-... A tots els que seguíem el seu discurs des del teatre ens han arribat profundament les seues paraules. I ha sigut molt bonic veure la tremenda ovació que ha rebut."

Fotografíes: Iván Martínez, Fundación Príncipe de Asturias

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries