7 fites de la seua vida

La seua infància, les nits universitàries de laboratori, la fundació de l'ITQ en un pàrquing i altres moments que han marcat l'extraordinari químic

[ 23/10/2014 ]

Moncofa, 1951. Avel·lí Corma va arribar al món el 15 de desembre de 1951, a la localitat de Moncofa (Plana Baixa). Fill d'Avel·lí Corma, jornaler de professió, i Dolors Canós, modista i mestra de tall i confecció, és el major de tres germans.

Preguntes en l'horta. L'hort de melons, creïlles i tomaques que ajudava son pare a cuidar li va despertar la curiositat: "Quan estàs al camp, els dubtes et sorgeixen contínuament, i va ser allí on vaig començar, sent un xiquet, a fer-me preguntes de tota mena, a intentar saber com funcionaven les coses i a buscar la manera de millorar-les."

Nits universitàries... de laboratori. Apassionat per la química des de molt jove, Avel·lí no va ser un estudiant normal durant els seus anys a la Facultat de Química de la Universitat de València, on es va llicenciar el 1973: "No sols no anava a classe en moltes assignatures per dur a terme experiments al laboratori, sinó que vaig arribar a convèncer un professor perquè em deixara les claus del departament i poder passar allí les nits investigant".

Al Canadà, sense saber anglès. Després de doctorar-se a la Universitat Complutense de Madrid (1976), Corma va fer un postdoctorat a la Queen's University del Canadà: "Volia eixir, conèixer altres maneres de treballar, i allí me'n vaig anar, sense saber anglès. Als tres mesos em van posar a fer classe. Va ser un baptisme de foc duríssim."

L'ITQ, fundat en un pàrquing. El 1990, Corma decideix fundar l'Institut de Tecnologia Química (ITQ). La UPV li cedeix amb aquest fi un antic aparcament de cotxes sobre el qual va crear el seu primer edifici de recerca. El llavors rector de la UPV, Justo Nieto, va vaticinar el dia que s'inaugurà: "Avui inaugurem un institut dins d'una universitat, però conec el professor Corma i prompte serem una universitat dins d'un institut."

Il·luminat pel sol de la justícia. "Sol Iustitiae, Illustra Nos" és el lema de la prestigiosa Universitat d'Utrecht (Països Baixos). Fundada el 1636 i entre les 60 millors del món segons el rànquing de Xangai, va ser la primera universitat a investir -el 2006- doctor honoris causa l'excepcional químic moncofí. Amb la Universitat de Bucarest -que ho ha fet enguany-, ja són 10 les que han atorgat a Corma la màxima distinció universitària arreu del món.

Profeta a la seua terra. Els èxits de Corma no passen desapercebuts a la seua Moncofa natal. Fill predilecte del poble, l'avinguda principal i el col·legi d'aquest porten el seu nom. Va ser el 2002 que l'Ajuntament va decidir rebatejar el camí a la Mar com avinguda Avel·lí Corma. Vuit anys més tard, el 2010, el que fins llavors es deia Col·legi Cervantes (on Corma estudià en pàrvuls i primària) va prendre també el nom del famós químic.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%