Mobilitat internacional

La UPV dóna la benvinguda als 2.000 alumnes estrangers que hi duran a terme una estada acadèmica durant aquest curs

[ 19/09/2014 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha donat la benvinguda als aproximadament 2.000 estudiants estrangers que hi duran a terme, durant aquest curs 2014-2015, una estada acadèmica.

Per ajudar-los durant els primers dies, la UPV ha organitzat una jornada de benvinguda específica per a alumnes d'intercanvi, en la qual han participat més de 500 estudiants, procedents, la majoria, d'Alemanya, França, Itàlia i Polònia, al costat dels quals cal destacar un nombrós grup de brasilers gràcies al programa Ciència sense Fronteres, creat al Brasil el 2011.

Juan Miguel Martínez Rubio, cap del Gabinet del Rector i responsable de les relacions institucionals i internacionals de la UPV, ha sigut l'encarregat d'inaugurar les sessions, i ha destacat que "per a la UPV, la mobilitat és fonamental, una eina crucial en la nostra internacionalització. I per a vosaltres, aquests mesos ací seran no solament una aventura acadèmica i professional sinó, sobretot, una experiència per a la resta de la vida."

Erasmus, Erasmus Mundus, Ciència sense Fronteres, Promoe...

La majoria dels 2.000 alumnes que acull la UPV participen en el programa Erasmus, el més consolidat quant a mobilitat internacional, o en l'extensió d'aquest, l'Erasmus Mundus, el paraigua sota el qual es duen a terme els intercanvis fora de la Unió Europea. Però cada vegada més països despleguen les seues pròpies iniciatives en aquest àmbit, com és el cas, esmentat més amunt, del Brasil amb Ciència sense Fronteres.

No debades, també la UPV té des de fa anys el seu propi programa, anomenat Promoe, que permet rebre alumnes dels Estats Units, la Xina, el Canadà, l'Amèrica Llatina, Corea, Austràlia o el Japó, entre altres països, i també enviar-n'hi.

La UPV, la 6a universitat europea en alumnes rebuts i la 7a en enviats

De fet, la UPV és un referent internacional quant a mobilitat internacional. Així, segons el darrer informe de la Comissió Europea, figura com la sisena universitat europea quant a alumnes estrangers rebuts i en el setè lloc quant a alumnes enviats.

A això cal afegir la mobilitat no referent a estudiants, sinó també de professorat i personal d'administració i serveis, en què la UPV apareix també entre les universitats més importants d'Europa.

Consells per a la vida diària

Com puc allargar el meu visat? On he d'anar si necessite un metge? Com millore el meu nivell d'espanyol? Puc treballar a temps parcial? Què he de fer per a obrir un compte bancari? Aquestes són algunes de les principals preocupacions dels nouvinguts: temes principalment relacionats amb els tràmits d'immigració, l'assistència mèdica, l'allotjament, l'idioma, la cultura. en definitiva, la integració en la societat que els acull. Aquesta jornada, principalment, té com a objectiu oferir respostes a aquestes preguntes.

Així, un dels primers consells que els alumnes reben en la jornada de benvinguda és visitar l'Oficina d'Immigració de la UPV, situada al campus de Vera. Jesús Alonso, tècnic de relacions internacionals de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Telecomunicacions, els recomana que, si ho necessiten, sol·liciten ajuda per a la tramitació de la documentació d'estrangeria i la regularització de l'estada a Espanya.

A més, els explica on està situat el Centre de Salut del campus i quins serveis els presta, i els suggereix que, una vegada instal·lats, visiten l'ambulatori del seu barri i coneguen el metge de família que se'ls ha assignat. "Millor ara que quan sorgisca l'emergència", insisteix Alonso.

Però, sobretot, Alonso els anima a integrar-se a València i a aprofitar l'oportunitat que els brinda: "Si un alumne espanyol et convida a sa casa, accepta l'oferiment. Entra en la seua vida, coneix la seua família, practica l'idioma amb els seus pares i veïns, aprèn la cultura i la gastronomia local, converteix-te per uns mesos en un valencià més".

Millorar l'idioma fora de les aules

En aquest sentit, Katherine Matles, membre del Centre de Llengües de la UPV, assenyala que, "òbviament, tenim cursos d'idiomes gratuïts o subvencionats en gran part per millorar l'espanyol. Però és el moment d'aprendre fora de les aules. Oferim intercanvis de conversa, sala de lectura, premsa internacional, un punt de trobada obert perquè els alumnes es relacionen de manera espontània i moltes activitats més".

La clau està en la participació. Per aquest motiu, Yick-Chung William Cheung, membre de la Delegació d'Alumnes de la UPV, explica a l'auditori com funciona la representació estudiantil a Espanya. "Tots els anys hi ha eleccions. Tots els representants són escollits -també els delegats de classe. Tots els alumnes poden presentar-s'hi. En la millora de la universitat, és fonamental la participació de tots, també la vostra".

No obstant això, i malgrat el devessall de sensacions i perspectives noves, la jornada acaba amb un recordatori important de María Boquera, directora de l'Oficina de Programes Internacionals d'Intercanvi: "Aprofiteu totes les oportunitats i participeu en totes les iniciatives, però recordeu el motiu pel qual heu vingut a la UPV. So don't forget to study hard! ('no us oblideu d'estudiar molt!')".

Noticia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO