Honoris causa

Jürgen Schadeberg, el pare de la fotografia sud-africana, serà investit doctor honoris causa per la UPV el dijous 4 de setembre

[ 01/09/2014 ]

Jürgen Schadeberg, considerat com el pare de la fotografia sud-africana, serà investit doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de València (UPV) dijous que ve, 4 de setembre, en un acte que tindrà lloc a l'Escola Politècnica Superior de Gandia (EPSG), que celebra el 20è aniversari de la creació del seu campus universitari.

El nomenament, fet a proposta de la mateixa EPSG amb el suport, entre d'altres, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica de la UPV, l'Alliance Française, la Leica Fotografie International i el Ministeri de Cultura i Arts de Sud-àfrica, i que tindrà com a padrí el professor de la UPV Francisco Castells, coincidirà a més amb l'acte d'obertura de curs de les universitats públiques valencianes.

Referent de la fotografia de l'apartheid a Sud-àfrica

Nascut a Berlín el 1931, Schadeberg va treballar durant la seua joventut com a aprenent per a una agència de premsa, i el 1950 va emigrar a Sud-àfrica. Dos anys després, va fotografiar per primera vegada Nelson Mandela, que, aleshores, inaugurava l'únic bufet d'advocats negres del país.

Amb el pas dels anys, el fotògraf alemany va tenir l'oportunitat de retratar el líder sud-africà en nombroses ocasions: en les vagues contra l'apartheid, en el judici en què va ser condemnat a cadena perpètua, a la presó, durant el seu alliberament i en la seua elecció com a president del país.

Així, encara que la seua imatge més coneguda és el retrat de Mandela a la finestra de la seua cel·la, Schadeberg ha captat amb la seua Leica, durant dècades, la realitat social, política i cultural del país. Va fotografiar les principals figures sud-africanes, com ara Moroka, Walter Sisulu, Yusuf Dadoo, Huddleston..., així com personalitats del món literari i de l'escena del jazz: Dolly Rathebe a Sophiatown, Miriam Makeba, Hugh Masekela o Kippie Moeketsi, entre d'altres.

El seu retorn a Europa

A mitjan dècada del 1960, Schadeberg va tornar a Europa, on va continuar treballant com a fotoperiodista. En l'actualitat, el fotògraf -gran admirador de Cartier-Bresson, Sebastião Salgado i Eugene Smith- viu a Espanya i manté una fructífera relació amb el campus de Gandia de la UPV, on va exposar la seua obra, va impartir diverses conferències i va presentar el seu documental The seven ages of music l'any 2013.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom