Guardó internacional

Joan Carles Sebastià i Francisco Presencia, alumnes de la UPV, guanyen l'Internacional Space Apps Challenge de la NASA 2014 en la categoria de Decisió del Públic

[ 08/05/2014 ]

Dos alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials (ETSEI) de la Universitat Politècnica de València (UPV), Joan Carles Sebastià i Francisco Presencia Fandós, amb el seu projecte Space Helmet (casc espacial), han resultat guanyadors de l'International Space Apps Challenge 2014, el certamen d'aplicacions per a l'espai de la NASA (National Aeronautics and Space Administration, Administració Nacional de l'Aeronàutica i l'Espai dels Estats Units d'Amèrica), en la categoria de Decisió del Públic.

Celebrat simultàniament a 100 ciutats de tot el món al voltant de cinc grans àrees temàtiques -observació de la Terra, tecnologia espacial, viatges espacials d'humans, robòtica i asteroides-, l'edició del 2014 ha comptat amb més de 6.000 participants, que els dies 12 i 13 d'abril van proposar solucions innovadores als reptes plantejats.

De tots ells, tan sols 20 equips van passar a la final en cadascuna de les sis categories, cinc valorades per un jurat i una sisena per votació popular, oberta en Twitter fins a les 7.00 hores del dimarts 6 de maig (mitjanit del 5 al 6 de maig en l'horari de la costa est dels Estats Units).

Ha sigut precisament en aquesta última, la de Decisió del Públic, on el Space Helmet, l'únic projecte espanyol dels 20 finalistes -i un dels 7 europeus- ha resultat vencedor, per la qual cosa viatjarà al setembre a Cap Canaveral, coneixerà les instal·lacions de la NASA i presenciarà en directe l'enlairament d'una missió.

Un casc per a cosmoturistes connectat a través d'Arduino i amb tecnologia HUD

El Space Helmet és un casc ideat per a cosmoturistes, que projecta imatges sobre una visera semitransparent. D'aquesta manera, l'astronauta té la visió directa de tot tipus d'informació sobre les seues constants vitals, les condicions de temperatura o pressió del vestit, i, alhora, pot realitzar una videoconferència o participar en les xarxes socials.

Segons expliquen els autors, "l'equip està connectat mitjançant Arduino -sistema de maquinari lliure creat a partir d'una placa amb un microcontrolador i un entorn de desenvolupament que facilita l'ús de l'electrònica en projectes multidisciplinaris- amb sensors del vestit espacial que inclouen càmeres 3D per a interactuar amb l'entorn utilitzant el nostre programari".

"A més -prossegueixen- usem tecnologia HUD o heads-up display, mitjançant el reflex de la pantalla d'un telèfon intel·ligent sobre la visera, i gràcies a això podem comunicar-nos". Heads-up display, o pantalla de visualització frontal, és un terme informàtic aplicat principalment en el món dels videojocs, que fa referència a la informació que, a través d'icones i nombres, es mostra de manera contínua en la pantalla de l'usuari durant tota la partida.

Els tuits sobre el projecte han arribat a més de 40 milions de persones

Guanyadors del certamen amb quasi 8.000 vots, Sebastià i Presencia, tal com reconeix el primer, s'han vist obligats a fer "un gran esforç per a atendre les demandes dels usuaris, ja que, en ser una convocatòria mundial, estaven connectats les 24 hores del dia".

No en va, la magnitud de l'impacte del projecte ha sigut enorme. Així, com assenyala Sebastià, "els tuits sobre el Space Helmet han arribat a més de 40 milions de persones".

Green Mars es queda entre els 20 finalistes de Millor Concepte de Missió

Green Mars, l'altre projecte finalista integrat per membres de la UPV, no ha tingut la mateixa fortuna i s'ha quedat a les portes del triomf en la categoria de Millor Concepte de Missió; el guanyador de la qual elegirà la NASA durant el present mes de maig entre els equips de York, Exeter, Roma, Tòquio i Guatemala.

Realitzat per Joan Bono i David Riff (alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Telecomunicació), Damià Poquet (de l'ETS d'Enginyeria Informàtica) i Janusz Frackowiak (de l'ETS d'Enginyeria del Disseny) va ser seleccionat entre els 20 finalistes, però no ha superat l'últim graó.

Un orgull molt gran

El rector de la UPV, Francisco Mora, es va mostrar feliç i orgullós per l'èxit de tots dos equips: "Estar entre els 20 finalistes és ja un premi, per la qual cosa vull felicitar els dos equips de la UPV. Per a nosaltres és un orgull molt gran que estudiants nostres competisquen a aquest nivell i obtinguen aquests resultats increïbles".

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO