Avanç en telecomunicacions

L'iTEAM-UPV, pioner mundial en el disseny de nous prototips de xips fotònics amb grafè incorporat, claus per a Internet, radars i satèl·lits

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) i l'empresa derivada VLC Photonics, han proposat i dissenyat a escala de laboratori nous xips fotònics amb grafè incorporat, claus, per exemple, per a l'accés a Internet mòbil o el canvi d'orientació d'antenes de radar i satèl·lit.

El treball, els resultats del qual ha publicat la revista Optics Express, s'ha concretat en la proposta i realització un desfasador de senyal, una línia de retard i un filtre sintonitzable (els dos primers permeten l'apuntament selectiu d'un feix d'antena, mentre que els filtres sintonitzables serveixen per a seleccionar la banda de servei desitjada).

La seua importància futura en les telecomunicacions de banda ampla és de gran significació, ja que l'ús del grafè en els nous xips permetrà gaudir d'un major ample de banda instantàniament, al mateix temps que consumirà menys energia, la qual cosa repercutirà tant en el cost d'instal·lació com en el manteniment de la xarxa.

Dispositius de banda ampla capaces de rebre i processar tot tipus de senyals

Tal com apunta l'investigador de l'iTEAM-UPV José Capmany, "la UPV ha sigut pionera a nivell mundial en l'aplicació d'aquesta incipient línia de recerca a la fotònica de microones. Estem donant els primers passos en la combinació de grafè i fotònica de silici per a aplicacions en xarxes híbrides de radi i fibra on convergeixen segments fixos i sense fil. Aquesta integració podria aportar grans avantatges, si bé els resultats en aquest camp són encara molt incipients".

Des dels seus laboratoris, els investigadors de la UPV han proposat i avaluat mitjançant simulacions diferents configuracions de filtres sintonitzables, desfasadors i línies de retard, en els quals la guia sobre la qual circula la llum incorpora una làmina de grafè.

"Aquests dispositius han de ser de banda ampla i de reconfiguració ràpida. Es tendeix a una xarxa radial integrada per estacions base que puguen rebre tot tipus de senyals (de mòbils, microones, etc.). Per a això s'utilitzaran antenes multibanda, de manera que l'estació base rebrà senyals de tot tipus i hi haurà xips encarregats de processar la totalitat d'aquests senyals. La incorporació del grafè farà possible aquesta reconfiguració ràpida del dispositiu", conclou Capmany.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%