Investigació conjunta

Investigadors de l'ICITECF-UPV obtenen un nou tipus de ciment més resistent i sostenible a partir de residus ceràmics

Un equip conjunt d'investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó de la Universitat Politècnica de València (ICITECF-UPV), la Universitat Jaume I de Castelló, l'Imperial College de Londres i la Universidade Estadual Paulista de Sao Paulo (Brasil) han obtingut, en l'àmbit de laboratori, un nou tipus de ciment realitzat a partir de residus ceràmics, més sostenible i d'una resistència superior als conglomerants utilitzats avui dia.

La investigació -els resultats de la qual han estat publicats per la revista Construction and Building Materials (construcció i materials d'edificació)- a més, obri una nova via de negoci per a la indústria ceràmica.

No conté ciment pòrtland

Tal com apunta Mª Victoria Borrachero, investigadora de l'ICITECF de la UPV, "es tracta d'un material totalment nou. La principal característica que té és que no conté ciment pòrtland, la qual cosa el converteix en un material més sostenible que els emprats actualment. Està compost únicament pel residu ceràmic, una substància química activadora i aigua".

Fins ara, els investigadors han treballat amb residus de rajoles, de ceràmica sanitària (lavabos i vàters) i de gres porcellànic com a base, matèries primeres a partir de les quals han obtingut l'esmentat producte final, amb una resistència superior als actuals.

Estudis inicials amb residus de rajola d'argila roja

Els primers estudis es van dur a terme a partir de residus de rajola d'argila roja i, com a substància activadora, hidròxid sòdic o barreges d'hidròxid sòdic-silicat sòdic.

"El procés per a obtenir el ciment en aquest cas és molt senzill. Primer, triturem la rajola, es mol i es barreja amb la dissolució activadora. Immediatament després, es pasta juntament amb l'àrid, i el ciment ja està preparat per a ser col·locat en motles i sotmès a un procés d'enduriment especial a alta temperatura", explica Borrachero.

Noves proves amb cendra de clofolla d'arròs

Els investigadors, actualment centrats en l'estudi de les prestacions dels productes obtinguts amb els residus de ceràmica sanitària i gres porcellànic, a més, estan analitzant noves substàncies activadores que permeten obtenir un producte final encara més sostenible.

"Hem fet ja proves amb cendra de clofolla d'arròs i els resultats són molt positius. Utilitzar-la permetria obtenir un producte final encara més sostenible i més barat, perquè estaria compost quasi íntegrament per residus reutilitzats", destaca la investigadora de l'ICITECF de la UPV.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries