CASMACAT

Investigadors de la Universitat Politècnica de València participen en un projecte europeu per a desenvolupar noves eines intel·ligents de traducció de textos.

Un equip d'investigadors del Departament de Sistemes Informàtics i Computació de la UPV participa en el projecte europeu CASMACAT. L'objectiu és desenvolupar noves eines "intel·ligents" d'ajuda a la traducció automàtica de textos. CASMACAT està coordinat per la Universitat d'Edimburg i en aquest projecte també participen l'Escola de Negocis de Copenhaguen i Celer Soluciones, empresa espanyola especialitzada en traducció.

"El nostre objectiu final és contribuir a millorar la productivitat dels professionals d'aquest camp; aconseguir que la col·laboració entre el traductor i el sistema automàtic en el qual estem treballant siga el més fluïda possible i permeta obtenir traduccions de qualitat amb el menor esforç humà", apunta Francisco Casacuberta, investigador principal del projecte per part de la UPV.

Per a això, els investigadors de la UPV (integrats en l'Institut Tecnològic d'Informàtica) estan treballant en el desenvolupament de noves tècniques de traducció interactivopredictives, adaptatives i multimodals. Entre altres prestacions, CASMACAT oferirà als usuaris suggeriments sobre possibles traduccions, que els usuaris podran corregir parcialment i que el sistema complementarà de forma consistent amb la correcció realitzada i, a més, serà capaç d'anar aprenent a partir de la relació amb el traductor.

"A mesura que el professional va corregint els possibles errors de la traducció automàtica, CASMACAT anirà aprenent d'aquests, de manera que en la traducció següent s'adaptarà ja als patrons del professional. El sistema anirà així aprenent sobre la marxa, adaptant-se al treball de l'usuari i suggerint noves i millors traduccions", apunta Francisco Casacuberta.

El traductor podrà interactuar amb CASMACAT bé amb el teclat, bé amb un llapis electrònic escrivint sobre el mateix text en la pantalla tàctil del sistema, i fins i tot es preveu que a llarg termini aquesta interacció puga fer-se directament amb la mirada i la veu. "En el futur, es podrà utilitzar la mirada per a substituir el ratolí", afig Francisco Casacuberta.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades