Vehicle submarí

Investigadors de la Universitat Politècnica de València construeixen un vehicle submarí autònom, denominat ORCA 300, per a projectes oceanogràfics i per a la vigilància civil i militar.

Investigadors de l'Institut IDF de la Universitat Politècnica de València han dissenyat un vehicle autònom d'inspecció submarina per a projectes oceanogràfics. El submarí, batejat com a ORCA 300, està equipat amb diferents sensors i instrumentació per a realitzar anàlisis de les aigües oceàniques, però també projectes de vigilància, tant en l'àmbit civil com en el militar, i té capacitat per a operar de forma autoguiada.

El vehicle submarí és el resultat del projecte d'investigació DIVISAMOS, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació. La fabricació d'ORCA 300 s'ha desenvolupat en els últims sis mesos i està previst que les primeres proves en mar obert es duguen a terme en la primavera d'enguany.

En el projecte participen joves investigadors com Pau Muñoz, encarregat de l'electrònica i el control del submarí, i el colombià Fredy Aguirre, responsable del disseny i la fabricació. L'equip de treball està coordinat pel catedràtic Josep Tornero, investigador responsable del projecte i director de l'Institut IDF de la UPV.

D'unes dimensions pròximes a 3 m, amb un volum d'1 m3, ORCA 300 està construït amb fibra de vidre mitjançant un procés d'infusió de resines. La fabricació ha sigut a càrrec de l'empresa Xúquer SL, companyia amb una àmplia experiència en la fabricació amb materials compòsits per a diversos sectors.

En el procés de construcció, els investigadors van dur a terme prèviament un exhaustiu estudi i anàlisi de l'estat actual de la robòtica submarina. Així mateix, van avaluar diferents alternatives, tant per al disseny del casc del vehicle submarí, com per al modelatge, disseny i fabricació final d'ORCA 300. Per a això, es van analitzar un total de quaranta vehicles submarins autònoms.

Posteriorment, el treball dels investigadors de la UPV es va centrar en l'establiment de paràmetres òptims per al disseny i la simulació del casc del vehicle en CFD (dinàmica de fluids computacional).

Aquest projecte d'investigació s'enquadra en la Directiva Marc de l'Aigua, que pretén donar suport tant a la investigació com a la gestió de les aigües marines i continentals. Liderat per l'Institut IDF de la Universitat Politècnica de València, en el projecte DIVISAMOS, participen també l'Institut ai2 de la UPV i la Universitat Politècnica de Cartagena. A més, la Comandància Militar de Cartagena va cedir per a la primera fase d'estudi un dels seus vehicles submarins autònoms.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO