Avanç científic de 2011

Una investigació de l'Institut de Tecnologia Química, centre mixt de la UPV i el CSIC, liderada per Avelino Corma, ha sigut inclosa entre els deu avanços científics de 2011 per la revista Science.

La prestigiosa revista científica Science ha publicat la seua classificació dels deu avanços científics més rellevants de l'any 2011, entre els quals hi ha una investigació liderada per l'Institut de Tecnologia Química, centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Aquesta investigació va donar com a resultat la síntesi i la determinació de l'estructura d'un nou tipus de zeolita sintètica, amb porus de diverses dimensions i unes propietats químiques extraordinàries, la ITQ-43.

El treball, dirigit per l'investigador de l'ITQ Avelino Corma, es va desenvolupar conjuntament amb científics de l'Institute of Physical Chemistry Johannes Gutenberg de la Universitat de Mainz (Alemanya), i de l'State Key Laboratory of Inorganic Synthesis and Preparative Chemistry de la Universitat de Jilin (Xina), i va ser publicat per la revista Science el mes d'agost passat.

El descobriment d'aquesta nova zeolita sintètica constitueix un avanç de gran rellevància en l'àmbit de l'anomenada química verda. Els investigadors van aconseguir, per primera vegada, la síntesi directa d'una zeolita amb mesoporus i microporus connectats jeràrquicament, que permet la reacció de molècules de dimensions diferents.

Aquesta nova zeolita, que es podria emprar en la transformació del cru en gasolina i dièsel, eliminaria més compostos sulfurosos i nitrogenats, cosa que produiria combustibles més nets. Així mateix, es podria aplicar per a la transformació del gas natural en combustible líquid i l'obtenció de biomassa, sense oblidar les aplicacions potencials en el camp de l'emmagatzematge de gas, l'electrònica, la medicina i la perfumeria.

L'interès científic del treball es troba en el fet d'haver aconseguit el disseny a mida dels porus. Això ha permès, per primera vegada, sintetitzar una estructura zeolítica amb porus extragrans i grans connectats. En aquesta estructura, els porus extragrans faciliten la reacció de molècules voluminoses per a obtenir productes que al seu torn poden continuar reaccionant en els porus grans.

La inclusió d'aquesta troballa en el top ten de 2011 de la revista Science posa de relleu novament el lideratge internacional de l'Institut de Tecnologia Química. Al costat d'aquest, en l'article -titulat "Molècules industrials, dissenyades a mida"- Science destaca també el treball desenvolupat en el camp de les zeolites per investigadors de Corea del Sud, els Estats Units i França.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar