Vestigis del món precel·lular

Un equip de l'IBMCP (UPV-CSIC) participa en la identificació de més de 20 mil nous agents infecciosos d'RNA circular

[ 16/05/2023 ]

Com es va originar la vida és una de les preguntes clàssiques de la humanitat de la qual encara es coneix molt poc. S'accepta que fa milers de milions d'anys, un món d'RNA va donar lloc als primers ens autoreproductors formats per molècules d'RNA amb una funció doble: informativa (equivalent al DNA actual) i catalítica (en forma de ribozims equivalents als enzims proteics actuals).

Entre els vestigis que han quedat d'aquell món d'RNA hi ha el ribosoma (el ribozim que descodifica la informació genètica, clau en tots els éssers vius) o les entitats biològiques més senzilles conegudes, com ho són els virus d'RNA i, sobretot, els minúsculs agents subvirals d'RNA circular, que confirmen que la informació genètica no sols es perpetua com a DNA.

Fins avui, únicament coneixíem unes poques desenes d'aquests genomes mínims d'RNA circular, molts amb ribozims, exclusivament en plantes (viroides i altres RNA viroidals) i animals (hepatitis delta), i que històricament es relacionaven amb els agents primigenis del món d'RNA.

Ara, aprofitant la informació genètica recol·lectada de cap a cap del planeta durant les últimes dècades, un equip científic internacional en el qual participa l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de València (UPV), ha descobert més de 20.000 noves espècies d'aquests agents mínims, que inclouen exemples de nous RNA infecciosos gegants, híbrids de virus d'RNA lineal i viroides circulars.

“Si bé encara desconeixem els hostes potencials de la majoria d'aquests, es confirma que aquests vestigis del món precel·lular d'RNA serien moltíssim més habituals del que es pensava fins ara. Mitjançant aproximacions moleculars, s'ha comprovat que alguns d'aquests genomes minúsculs d'RNA circular es reprodueixen en diverses espècies de fongs associats a plantes i sòl. Aquests resultats suggereixen que tindríem en els fongs i altres organismes de tipus fúngic el possible origen evolutiu dels viroides de les plantes i els agents tipus delta de l'hepatitis humana descrits fa més de 40 anys”, explica Marcos de la Peña, investigador del CSIC a l'IBMCP.

Segons destaca De la Peña, el descobriment d'aquest nou món d'RNA de genomes circulars mínims permetrà no sols conèixer millor com va poder ser aquest món d'RNA primigeni, sinó també descobrir noves formes d'agents infecciosos que potser subsisteixen en l'actualitat reproduint-se en hostes molt senzills, com bacteris, arqueus o protoctists, “i que són l'origen evolutiu de molts dels agents virals i viroidals que fins ara només coneixíem en éssers més evolucionats com plantes i animals”.

Juntament amb l'IBMCP, també participen en aquest treball: el Consell Nacional de Recerca (Itàlia); la Universitat de Stanford (els EUA); l'Institut Pasteur (França), i la Universitat de Toronto (el Canadà), entre altres.

Referència científica

Forgia M, Navarro B, Daghino S, Cervera A, Gisel A, Perotto S, Aghayeva DN, Akinyuwa MF, Gobbi E, Zheludev IN, Edgar RC, Chikhi R, Turina M, Babaian A, Di Serio F & De la Peña M. (2023) “Hybrids of RNA viruses and viroid-like elements replicate in fungi”. Nature Communications 14: 2591. https://doi.org/10.1038/s41467-023-38301-2

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%