La UPV, 1a d'Europa en Innovació

L'equip Azalea guanya el primer premi en Innovació en la Solar Decathlon Europe, la millor competició d'arquitectura i enginyeria del món

[ 27/06/2022 ]

L'equip Azalea de la Universitat Politècnica de València ha obtingut el primer premi en Innovació en la Solar Decathlon Europe (SDE) 2022, la competició d'arquitectura i enginyeria creada en 2002 pel Departament de l'Energia dels EUA per a universitats, que s'ha estès vertiginosament pels cinc continents. A més, els valencians han aconseguit dues terceres posicions, en les categories d'Arquitectura –la principal de la competició– i en Enginyeria i Construcció, la qual cosa els ha ajudats a pujar al setè lloc en la classificació general, un resultat magnífic vist el nivell extraordinari aconseguit per les universitats.

Per a Claudio Montero, membre de l'organització, la Solar Decathlon Europe 2022 celebrada en Wuppertal és la millor edició de la història. L'arquitecte espanyol ha explicat que mai el jurat s'havia trobat amb tants projectes excel·lents. “L'habitual fins ara era comptar amb tres o quatre dissenys destacats, i en Wuppertal ha ocorregut al contrari: hi ha hagut tres o quatre treballs despenjats i la resta de participants ha estat a un nivell impressionant”.

Dos podis per a la UPV en les categories principals

El sistema de premis del SDE inclou 10 disciplines oficials, d'ací el nom de la competició, Decathlon. Els trofeus menors es van lliurant durant l'última setmana de competició i els dues principals –Arquitectura i Innovació– es reserven per a una espectacular gala que se celebra l'últim dia i que compta amb la presència de les autoritats locals i música en directe.

El premi d'Arquitectura és el gran trofeu del SDE, el que reconeix el millor projecte en general, així com el millor disseny i funcionalitat de tots els habitatges construïts. Es valoren especialment les propostes més brillants en un context real i de solucions per al barri. Igualment es jutja l'estètica dels espais i materials. En aquesta categoria, la Universitat Politècnica de València s'ha alçat amb el 3r lloc.

Per a l'altra categoria principal, la d'Innovació, el SDE estableix un sistema d'avaluació molt exhaustiu, amb múltiples variables. En aquest cas, són els jutges de les cinc disciplines centrals de la competició –Arquitectura; Enginyeria i Construcció; Sostenibilitat; Viabilitat i Estratègia Urbana– els qui valoren els projectes sol en funció de les novetats tecnològiques que presenten. I ací és on les múltiples innovacions desenvolupades per Azalea han marcat la diferència i li han valgut el primer lloc.

El fabulós treball realitzat pels estudiants en els últims dos anys

José Luis Alapont, professor del Departament de Projectes Arquitectònics de la UPV i tutor d'Azalea, ha posat en valor el “fabulós treball realitzat pels estudiants en els últims dos anys. L'equip ha ideat un munt de tecnologies originals: des del sistema de recuperació de calor, el famós Caloret, fins al material per a l'aïllament elaborat amb cotó reciclat; el Flexbrick que permet crear una façana ceràmica tibada amb cables d'acer; el sòl del pati Life CerSuds fabricat amb rajoles restants de la indústria o les diferents tècniques de recuperació d'aigües. Tot això ha impressionat favorablement als jurats”, ha explicat Alapont.

Marc Escrig, titulat en el Grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica i en el Màster Universitari en Sensors per a Aplicacions Industrials de la UPV, és l'alumne team leader d'Azalea. “És una alegria enorme per a l'equip. Reconeix el dur treball realitzat durant dos anys precisament en les disciplines més vinculades als nostres estudis i, per damunt de tot, ens situa al capdavant d'Europa en innovació”.

Azalea, un equip integrat en Generació Espontània UPV

L'habitatge va partir de València el 17 de maig, desmuntada peça a peça pels estudiants i transportada en sis tràilers fins a Alemanya. En menys de tres setmanes, la van edificar de nou en Wuppertal. El concurs va obrir les seues portes el 10 de juny i, des de llavors, els alumnes de la UPV han estat defensant el seu treball davant el públic visitant i els números jurats.

L'equip Azalea, integrat en el programa de Generació Espontània de la UPV, està format per més de 30 estudiants i recentment graduats procedents de 16 titulacions. És hereu del primer Azalea, que va guanyar en la categoria Arquitectura en el Solar Decathlon Europe 2019 amb un espectacular projecte inspirat en la barraca valenciana.

L'equip de Karlsruhe, guanyador del SDE 2022

El projecte RoofKIT, de l'Institut Tecnològic de Karlsruhe, s'ha proclamat guanyador del SDE 2022. Dels 18 equips que van ser seleccionats per a construir en Wuppertal, només 15 van poder fer-ho: els dos participants tailandesos i els suecs de la Universitat Tecnològica de Chalmers van quedar fora de concurs per problemes operatius.

Solar Decathlon Europe 2021-2022, dia a dia

Dia a dia, hem contat els progressos d'Azalea UPV a Wuppertal i la seua gran aventura alemanya. Torna a llegir els millors moments en l'enllaç a peu de pàgina, els canals socials de l'equip (Tiktok, Twitter, Facebook, Instagram i LinkedIn) i els nostres canals en Twitter, Instagram, Telegram i Facebook.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras