Solar Decathlon Europe 21/22

L'equip Azalea UPV presenta l'innovador habitatge sostenible i modulable que competirà a Wuppertal, Alemanya

[ 18/05/2022 ]

L'equip Azalea de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha presentat Escalà, un innovador prototip d’habitatge sostenible i modulable, ideat especialment per al barri de El Cabanyal (València) i amb el qual, al mes de juny, participarà en el Solar Decathlon Europe 21/22. Azalea UPV és l’únic equip espanyol que ha arribat a la final en aquesta competició universitària internacional, que promou la investigació i el desenvolupament d’habitatges eficients i sostenibles.

“Escalà és un projecte pensat per als veïns de El Cabanyal, amb noves solucions que poden servir com a motor de canvi per a altres barris i ciutats, sempre buscant oportunitats que miren cap al futur”, ha destacat Martín Navarro, membre de l’equip Azalea UPV.

L’escalà era l’espai que es respectava entre les barraques de El Cabanyal antigament per al manteniment de la coberta. Un espai que ara Azalea ha reinterpretat, integrant-lo en el seu prototip. “És un espai que millora la ventilació, la il·luminació i al mateix temps afavoreix la creació d’un microclima en tot el barri”, ha afegit Martín Navarro.

Un innovador habitatge amb sistema domòtic, recuperació d'aigües i… fins a un caloret

L'habitatge, de 71 metres quadrats i on destaca l'ús fusta laminada, està dividit en dues plantes; la superior és la coberta transitable, un espai obert en què es troben les plaques solars i un sistema de recuperació de calor (batejat amb el nom de caloret) que permet reduir el consum energètic. Per a això disposa, a més, d’un sistema domòtic que recomana quines accions fer amb la finalitat de reduir el consum de l'habitatge sense perdre confort.

En aquest innovador habitatge, l'equip de la UPV incorpora diferents sistemes de recuperació de recursos hídrics: el primer –SmartWater– aprofita l'aigua que es perd esperant l'arribada de l'aigua calenta sanitària (ACS) a les aixetes; hi ha un altre que arreplega les aigües pluvials i un tercer que filtra les aigües que no contenen residus orgànics de l'habitatge, amb l'objectiu de reutilitzar-les per a regs de jardí.

D'altra banda, crida l'atenció també el sòl del pati, que està fabricat amb rajoles ceràmiques tradicionals restants de la indústria i que és capaç de drenar l'aigua –aquest paviment és resultat del projecte Life CerSuds–. Com a aïllant, l'habitatge incorpora RMT Insulation, un material fabricat amb cotó reciclat. El revestiment interior –Honext– controla la humitat i ajuda a la termoregulació. I, a l’interior, trobem plàstics reciclats, utilitzats en els tests i penja-robes, i en el moble urbà que hi ha a l'exterior de l'habitatge.

“Hem optat per materials de llarga vida útil que asseguren la possibilitat de ser reutilitzats en projectes futurs; de km 0, que contribueixen així a la reducció d'emissions derivades del transport; ecològics i obtinguts a partir de processos de reciclatge, lliures de qualsevol compost nociu per al medi ambient i la salut de les persones, i que presenten una alta capacitat de reciclabilidad i reutilització”, ha destacat Sofía Iglesias, integrant també de l'equip Azalea UPV.

Símbol de tradició valenciana i referent d'innovació a Europa

“Aquests dos anys de projecte han sigut un aprenentatge increïble per a tot l'equip. Hem investigat, dissenyat i construït una proposta que posa al Cabanyal com a símbol de tradició valenciana i que a Alemanya serà referent d'innovació per a tota Europa. Esperem que tot el treball fet servisca d'inspiració i motive més estudiants a dur a terme iniciatives centrades en el futur del planeta”, ha afegit Marc Escrig, un altre dels membres de l'equip.

Per al rector de la UPV José E. Capilla, “el resultat és meravellós i estic segur que quedaran molt bé en Solar Decathlon Europe. Tant de bo foren els guanyadors, com ja va ocórrer en l'edició anterior, en la qual els nostres estudiants van demostrar un nivell fabulós. Azalea és un orgull per a la UPV”.

Azalea UPV i Solar Decathlon

L'equip Azalea, integrat en el programa de Generació Espontània de la UPV, està format per més de 30 estudiants i recentment graduats procedents de 16 titulacions. Va ser creat el 2017 per a competir en Solar Decathlon Europe 2019, en el qual va presentar un projecte inspirat en la barraca valenciana. Amb aquell projecte va aconseguir el primer premi en Arquitectura, una de les categories més importants; el segon premi en Eficiència Energètica, i el tercer en Enginyeria i Construcció.

Enguany el concurs se celebra en Wuppertal, Alemanya, del 10 al 26 de juny i l'equip de la UPV, l'únic espanyol en la final, s'enfronta a 17 competidors. L'habitatge Escalà, situat ara al campus de Vera, serà desmuntat en un mes i traslladat en diferents tràilers a terres renanes.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera