- -
UPV
 

Seguretat viària i gestió del trànsit

Investigadors de l'Institut ÍTACA dissenyen un innovador sensor de baix cost per al monitoratge de patinets i bicicletes elèctriques en carrils bici

[ 26/02/2022 ]

El trànsit i la varietat de vehicles de mobilitat personal (vmp) ha crescut de forma exponencial en els últims anys. Un estudi de la Fundació MAPFRE estima que al voltant d'1.200.000 persones utilitzen diàriament patinets i bicicletes elèctriques a Espanya. No obstant això, malgrat l'eclosió d'aquestes noves formes de mobilitat, encara no hi ha sistemes que permeten monitorar i controlar el seu ús de forma precisa i eficient, la qual cosa influeix negativament en la gestió del trànsit, en les noves formes de mobilitat i, en últim terme, en la seguretat viària.

Ara, l'equip de Sistemes de Control de Trànsit de l'institut ITACA, pertanyent a la Universitat Politècnica de València, ha dissenyat, desenvolupat i validat el primer sensor viari adaptat a vehicles de mobilitat personal. El sensor es basa en l'ús d'espires magnètiques i és capaç de registrar i caracteritzar l'ús de VMP. La seua implementació contribuiria a millorar el control de les noves formes de mobilitat i, especialment, la seguretat viària, tant de vianants com de la resta de vehicles que cada dia es desplacen per la ciutat. Patentat per la UPV, ha sigut dissenyat, desenvolupat i validat per a entorns urbans, i pot instal·lar-se en carrers i carreteres amb trànsit de VMP, bé amb carril reservat o compartit, d'un o dos sentits.

“Mentre que els vehicles convencionals estan sotmesos a un exhaustiu control a través de diferents sensors desplegats àmpliament a les ciutats, avui dia els patinets, les bicicletes i la resta de vehicles de mobilitat personal manquen d'eines precises i eficients per a realitzar aquest seguiment. Aquesta situació té repercussions negatives en diversos nivells, i el més important és el de la seguretat, ja que mitjançant les tecnologies actuals no se’n pot controlar l'ús que s'està fent, els fluxos de moviment de VMP, la interacció amb altres usuaris, ni tampoc detectar perills potencials per als uns i per als altres. El sistema que hem dissenyat i validat permet obtenir informació molt valuosa mitjançant un circuit molt barat i molt fiable”, apunta Antonio Mocholí, director del Grup de Sistemes de Control de Trànsit de l'institut ITACA de la Universitat Politècnica de València.

El sistema ideat des dels laboratoris de l'institut ITACA de la UPV millora els actuals detectors d'espires magnètiques usats per a vehicles motoritzats i aporta eines de gran utilitat per a l'anàlisi remota del trànsit de VMP. Entre els seus avantatges, destaquem: l’obtenció de forma instantània de la velocitat i el sentit de circulació, la qual cosa permet calcular la densitat de trànsit en una determinada àrea, i fins i tot, la tipologia del patinet (segons la potència) i el model del vehicle.

“El sensor és capaç de detectar la petjada magnètica de cada model de patinet elèctric i això ens permet discriminar la seua categoria i marca. El monitoratge d'aquests paràmetres contribueix a un millor compliment de la normativa municipal i a implementar una planificació adequada de la mobilitat, que inclou la regulació de semàfors, infraestructures i itineraris quan es realitzen obres i labors de manteniment, etc.”, apunta Carlos Moyano Gómez, estudiant del Grau d'Enginyeria en Tecnologies i Sistemes de Telecomunicació, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació, qui va col·laborar en aquesta recerca amb la realització del treball final de grau.

Gran acollida

L'invent ha tingut un gran acolliment en els fòrums on l’hem presentat. “En aquest sentit, l'Associació Espanyola de la Carretera, entitat de referència a nivell estatal i europeu, ha aplaudit la investigació realitzada i ha destacat que la implementació massiva d'aquest sistema exerciria un paper crucial en el desenvolupament de la mobilitat sostenible en els entorns urbans”, afig Antonio Martínez Millana, investigador de l'institut d'investigació ITACA.

En homenatge a Ferran Mocholí Belenguer

El desenvolupament d'aquest sistema és l'eix central de la tesi doctoral de Ferran Mocholí Belenguer, fruit de més de 4 anys de treball. “Ferran va morir al mes de setembre passat del 2021, i des de l'Institut volíem retre-li un homenatge i que tota la societat coneguera els resultats de la seua recerca i la seua aportació. Lamentem profundament la pèrdua d'un ésser humà exemplar, ja que, a part d'un investigador extraordinari, Ferran va ser sobretot un company ple d'humanitat i bondat”, destaca José Manuel Catalá, director de l'institut d'investigació ITACA de la Universitat Politècnica de València.

Més informació

Notícies destacades


Continuaran necessitant ajuda Continuaran necessitant ajuda
334 estudiants de la UPV han patit algun tipus d'afectació significativa a causa de la DANA
QS World University Rànquings 2025 QS World University Rànquings 2025
La UPV, internacionalment reconeguda entre les 200 universitats més sostenibles del món
Entre les Top 100 Líders a Espanya Entre les Top 100 Líders a Espanya
Núria Lloret, catedràtica i investigadora de la UPV, figura per tercer any consecutiu entre les finalistes del rànquing
Estudiar en la UPV, garanteix l'ocupació? Estudiar en la UPV, garanteix l'ocupació?
Més del 40% de titulats UPV tenen treball així que acaben els estudis... i a l'any, quasi un 80%
Pròrroga en el pressupost Pròrroga en el pressupost
La Universitat Politècnica de València manté el seu pressupost vigent de quasi 427 milions d'euros per a l'exercici de 2025
12 de febrer, eleccions 12 de febrer, eleccions
La UPV acorda modificar les dates electorals convocades i fixa el 12 de febrer la votació en primera volta per a elegir rector/a i direccions d'estructures



EMAS upv