Projecte DECODER

La UPV participa en la creació d'una innovadora metodologia i eines que simplifiquen el desenvolupament de nous programes informàtics

[ 20/12/2021 ]

El programari és un dels pilars de tot el sector productiu i de la nostra societat en general. Està present a tot arreu i d'ell depèn des del correcte funcionament d'infraestructures crítiques com el subministrament d'energia i el transport, fins als dispositius intel·ligents que ens connecten a Internet, entre altres moltíssims exemples. Ara bé, el desenvolupament d'aquests programes continua sent avui dia molt costós, degut fonamentalment a la complexitat cada vegada major dels sistemes informàtics.

Ara, personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'Institut Valencià d'Intel·ligència Artificial (VRAIN), ha participat en el desenvolupament d'una innovadora metodologia i eines que faciliten al màxim la creació de nous programes informàtics, augmentant notablement la productivitat dels desenvolupadors. Aquest és el principal resultat de DECODER, un projecte europeu coordinat per la companyia austríaca Technikon, en el qual han participat a més altres cinc empreses de França, Espanya i Alemanya.

“Un procés de desenvolupament típic d'un programa informàtic requereix interaccions de moltes parts interessades, en nivells d'abstracció molt diferents. Això fa que el desenvolupament, i també el manteniment dels sistemes de programari, siga extremadament complicat i ineficient: es malgasta molt temps i es prenen decisions equivocades perquè molta informació sobre un projecte no es recopila i documenta adequadament. Els enginyers de programari necessiten ajuda per al desenvolupament dels programes i aquesta és la que li aporta DECODER”, destaca Tanja Vos, investigadora del centre PROS en l'Institut VRAIN de la Politècnica de València.

Així, DECODER ofereix als programadors un sistema intel·ligent integrat per eines de programari lliure i una innovadora metodologia que els facilita el seu treball diari. “Avui dia hi ha moltes eines que permeten extraure informació sobre un programari, ja siga del seu codi, requisits, etc. El que hem fet ha sigut ajuntar totes elles en un repositori central, el Persistance Knowledge Monitor-PKM. Fent ús d'ell, el desenvolupador del programari podrà prendre decisions molt més encertades, ràpides i intel·ligents per al correcte funcionament del programa en el qual està treballant”, afig Tanja VOS.

Redueix la corba d'aprenentatge

Al mateix temps, les eines i metodologia desenvolupades en el marc d'aquest projecte redueixen també la corba d'aprenentatge i augmenten la productivitat tant dels programadors com dels encarregats del manteniment d'aquest.

“Imaginem que una empresa requereix d'un programari amb uns requisits determinats i compta amb un nou equip de desenvolupadors: la corba d'aprenentatge per a qui entra en l'empresa i ha de desenvolupar el programa és avui dia molt complexa. Aquest PKM facilita el seu treball, augmenta la seua productivitat, els dóna més informació, els permet aportar solucions intel·ligents, per a garantir aqueixes qualitat, seguretat i funcionalitat del programari, en un temps molt de menor del qual es requereix actualment”, explica Tanja Vós.

En el cas dels enginyers encarregats del seu manteniment, el PKM els facilitarà conèixer a l'instant tots els “secrets” del programari en qüestió. “Permet saber què, com i amb quines eines es va desenvolupar i, d'aquesta manera, extraure un coneixement del projecte que difícilment s'obtindria actualment en els repositoris programari existent”, afig Vos.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras