Premi Nacional d'Investigació 2021

Hermenegildo García ha sigut distingit amb el Premi Nacional d'Investigació 2021 Enric Moles en l'àrea de Ciència i Tecnologia Químiques

[ 30/11/2021 ]

Hermenegildo García Gómez, investigador i catedràtic de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut distingit amb el Premi Nacional d'Investigació 2021 Enric Moles en l'àrea de Ciència i Tecnologia Químiques. El jurat ha destacat l'extraordinari impacte de la seua recerca en les Ciències Químiques; en particular, en l'àmbit de la fotocatàlisi, la reactivitat catalítica i fotocatalítica del grafè i altres materials basats en el carboni.

Hermenegildo García exerceix la labor investigadora i docent al Departament de Química i a l'Institut de Tecnologia Química, centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). A l’ITQ dirigeix un grup de recerca de caràcter multidisciplinari que ha assolit importants resultats en la conversió de l'energia solar en hidrogen verd i combustibles solars mitjançant el desenvolupament de fotocatalitzadors, alguns basats en grafens.

El seu grup de treball va encunyar el terme carbocatàlisi, que utilitza el grafè i els seus derivats, a partir de deixalles agrícoles, com a catalitzadors heterogenis en diferents processos químics de transformació del CO2 en metanol i relacionats amb l'emmagatzematge d'energia elèctrica en supercondensadors.

Aquest guardó se suma a altres prestigiosos reconeixements rebuts pel catedràtic de la UPV, entre els quals hi ha el Premi Jaume I de Noves Tecnologies 2016, el doctorat honoris causa per la Universitat de Bucarest i el Premi RSEQ-Janssen Cilag de Química Orgànica per la Reial Societat Espanyola de Química.

“Estic molt agraït per aquest premi que, sens dubte, és fruit del treball realitzat amb la resta d'investigadors de l'equip de l’ITQ, mereixedors igualment del reconeixement. També vull destacar la importància en la meua trajectòria dels fundadors de l'Institut de Tecnologia Química, els professors Avel·lí Corma, Jaime Primo, Miguel Ángel Miranda i Vicent Fornés, a més de la professora Mercedes Álvaro, que ha estat amb mi durant tota la meua carrera”, ha assenyalat Hermenegildo García.

Algunes reflexions d’Hermenegildo García

Hi ha avui més consciència de la importància de la ciència, tant a nivell social com polític?

Amb la pandèmia, l'esforç per trobar la vacuna i els resultats aconseguits per aquesta han posat de manifest la importància de la investigació. També ha mostrat quins són els països capdavanters per a resoldre problemes apressants. Entre aquests, no trobem Espanya, desafortunadament.

Quin és el principal canvi que requereix el nostre sistema d'R+D?

Finançament estable i una carrera del personal investigador amb regles definides i clares que no depenga del govern de torn.

I què és el millor del sistema científic espanyol?

La qualitat del seu personal investigador. Afortunadament, en recerca el finançament no ho és tot i el factor humà és clau. El personal investigador espanyol ha destacat per la seua imaginació i per la dedicació al treball.

Què és per a vostè la ciència?

La capacitat de plantejar i resoldre problemes d'una forma lògica i demostrable.

Un consell per als futurs investigadors i investigadores

Que no es desanimen i que creguen que una carrera investigadora és possible i val la pena.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC