- -
UPV
 

El millor equip espanyol de la història

L'FSUPV Team prossegueix el seu ascens imparable: segon a Spielberg i Hockenheim, i vencedor a Montmeló

[ 30/08/2021 ]

FSUPV Team, l'escuderia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha demostrat aquest estiu per què és actualment el millor equip d'Europa i el tercer del món segons el rànquing mundial de Combustió de Formula Student, la prestigiosa competició universitària d'enginyeria creada als Estats Units, en 1980, amb la finalitat de cercar l'excel·lència en l'àmbit, i aterrada a Europa en 1998.

Continuant la línia ascendent que li va portar a aconseguir prèviament podis històrics com el de Michigan (3r, en 2018) o Montmeló (2n, en 2019), a més del subcampionat absolut de la FS Online disputada en 2020 amb motiu de la pandèmia, l’FSUPV-08, vuitè prototip d'aquest equip d'estudiants de la UPV, ha aconseguit els millors resultats de la seua història, guanyant a Montmeló el Formula Student Spain i sent segon tant a Spielberg (Àustria) com a Hockenheim (Alemanya).

Posada a punt a Assen… i primer èxit a Spielberg

Després d'un primer contacte amb la competició a Assen (Països Baixos, 4-8 de juliol), en el qual ja es va entrellucar el nivell de l'equip malgrat no aconseguir el podi -“fallarem en l'Endurance (resistència), però érem el cotxe més ràpid, guanyarem en Design i vam ser finalistes en Cost”, explica Samuel Medina, director tècnic de l’FSUPV Team-, l'equip de la UPV va aconseguir el seu primer gran èxit de la temporada al circuit austríac d’Spielberg (25-29 de juliol).

Allí, després del cinquè lloc de la temporada passada, l’FSUPV Team va millorar les seues prestacions fins a quedar-se a tot just un pas del triomf final, aconseguint una segona posició inèdita fins llavors en el circuit centreeuropeu.

En les proves estàtiques (cada competició de Formula Student es compon d'un total de 8 proves, 3 estàtiques -és a dir, en les quals el cotxe no ix a pista-, i 5 dinàmiques -en el circuit-), l’FSUPV Team va ser 2n en Engineering Design, 8è en Business Plan i top 15 en Cost.

En les dinàmiques, l'equip de la UPV va acabar 2n en Acceleració i 4t en Skid-Pad, prova en la qual preval el comportament dinàmic i l'estabilitat del vehicle en un circuit amb forma de 8. Posteriorment, en la sessió vespertina, l’FSUPV va ser 2n en Autocross i Eficiència, i 4t en Resistència, aconseguint definitivament el citat segon lloc global de la competició.

Barcelona corona l’FSUPV Team

Però el millor estava encara per arribar, i no tardaria molt a fer-ho. A penes una setmana després (3-8 d'agost), l’FSUPV Team anava a convertir-se en el primer equip espanyol a guanyar Formula Student Spain.

A Montmeló, l'equip de la UPV es va mostrar intractable, vencent en la prova d'Engineering Design i acabant segon tant en Cost com en Business Plan. I a l'èxit en les proves estàtiques li anava a seguir, més tard, el de les dinàmiques.

2n en Acceleració, 1r en Skid-Pad, Autocross (guanyant per més de 4 segons de diferència la prova a una volta) i Resistència, i 3r en Eficiència de consum, l’FSUPV Team es va imposar amb solvència a la resta de rivals obtenint un total de 947,5 punts sobre els 1.000 possibles. El triomf va ser incontestable.

Primer podi espanyol a Hockenheim

Lluny d'acontentar-se amb l'aconseguit, l’FSUPV es va llançar per un nou repte a Hockenheim (Alemanya, 16-21 d'agost), la competició més exigent d'Europa pel nivell dels equips presents. Allí, fins avui, cap equip espanyol havia sigut capaç de pujar al podi… fins enguany.

Després de dos mesos competint contra molts dels millors equips del món, l’FSUPV Team, integrat per 37 estudiants de la UPV, va posar el fermall d'or al, fins avui, millor any de la seua història, alçant-se amb la segona posició final en el mític circuit alemany.

2n en Engineering Design, 11è en Business Plan i 16è en Cost, l'equip de la UPV va brillar amb llum pròpia en les proves dinàmiques. Va ser 4t tant en Skid-Pad com en Acceleració i Eficiència de consum, 3r en Resistència i 2n en Autocross, on va demostrar, una vegada més, trobar-se entre els prototips més ràpids del món.

L'FSUPV-08 DV, a l'espera

A una temporada de somni per a l’FSUPV Team només li ha quedat una espina clavada, la impossibilitat de competir de l’FSUPV-08 Driverless, el bòlid preparat per a debutar en la categoria de conducció autònoma i al qual, a última hora, les restriccions derivades de la pandèmia han obligat a romandre en boxs.

“Al final”, explica Víctor Cayetano Hernández Sánchez, director tècnic d’FSUPV Driverless, “no vam poder competir amb el cotxe de Driverless perquè van retallar equips des de la competició per petició del circuit (la idea era estrenar-se a Montmeló), i com no ens inscrivirem en 2020 i van donar prioritat als qui sí que ho van fer, no va poder ser”.

En qualsevol cas, aquest contratemps no solament no ha detingut la il·lusió en el projecte Driverless, sinó que ha servit com a esperó per a millorar el prototip de cara a la pròxima temporada. “El repte ara és, a més de competir amb el prototip en totes les categories dinàmiques, implementar part del sistema autònom en el cotxe de combustió perquè puga competir en Hockenheim com a prototip convertible”, afirma Víctor.

L'FSUPV Team, primer membre de Generació Espontània UPV

Nascut en 2014, l’FSUPV Team va ser la primera associació a integrar-se en Generació Espontània UPV, la plataforma de suport als estudiants perquè duguen a terme activitats extracurriculars – participació en esdeveniments competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat, etc.- que puguen facilitar la seua futura inserció laboral i, al mateix temps, servisquen d'exemple a la resta de la comunitat universitària.

En l'actualitat, Generació Espontània UPV compta amb mig centenar d'associacions actives, entre les quals poden destacar-se, a més del FSUPV Team, grups com iGEM UPV, vencedor absolut de la competició de biologia sintètica més important del món; Hyperloop UPV, associació de referència en el disseny del tren del futur; o Azalea UPV, millor equip espanyol i triplement guardonat en l'última edició de la Solar Decathlon Europe d'arquitectura sostenible.

Notícies destacades


La UPV prepara una estratègia per a electrificar les barques de l'Albufera La UPV prepara una estratègia per a electrificar les barques de l'Albufera
El parc natural de l'Albufera compta amb prop de mil barques censades, de pesca i passeig turístic, que treballen una mitjana de 300 dies a l'any
GO_INNOLAND, una alternativa contra l'abandó de terres i la despoblació rural GO_INNOLAND, una alternativa contra l'abandó de terres i la despoblació rural
Un equip de la UPV impulsa un projecte d'innovació social per a la recuperació de parcel·les sota la fórmula cooperativa
IMAS IMAS
Investigadors de la UPV, el CSIC i la UV participen en un projecte per a desenvolupar un nou escàner PET de diagnòstic clínic
Cátedra UPV-ISTOBAL Cátedra UPV-ISTOBAL
7 estudiants de la UPV brillen amb llum pròpia en les Innovation Event Sèries de la multinacional espanyola
Alumnado tutor Alumnado tutor
¿Necesitas ayuda? El alumnado tutor te acompaña, todos los días, durante tu primer curso en la universidad

EMAS upv