Heroïnes de l'enginyeria

Natalia Falagán, premi Top 50 Women in Engineering: "A la UPV vaig aprendre la importància de la innovació gràcies al professorat, que va posar a disposició nostra els últims avanços en agronomia"

[ 13/07/2021 ]

Natalia Falagán, enginyera agrònoma per la Universitat Politècnica de València (2005-2010), ha rebut el premi 2021 Top 50 Women in Engineering: Engineering Heroes (WE50). Es tracta d'un premi nacional que atorga la Societat de Dones Enginyeres del Regne Unit per a reconèixer dones enginyeres que han destacat pel seu treball en l'últim any.

Natalia és professora titular en Ciència i Tecnologia dels Aliments a la Universitat de Cranfield, on desenvolupa ciència bàsica per a entendre el comportament postcollita de fruites i hortalisses; treballa també en la millora de les cadenes alimentàries en col·laboració amb la indústria i governs de tot el món, a més d'impartir docència de màster i doctorat.

Actualment, està desenvolupant tecnologies i envasos innovadors per a prolongar la vida útil dels productes frescos, amb l'objectiu de reduir el desaprofitament d'aliments i l'impacte dels sistemes alimentaris en el canvi climàtic.

A més, ha contribuït a la creació del primer Centre Africà d'Excel·lència per a la Refrigeració Sostenible i la Cadena de Fred. Un centre que ofereix formació a agricultors i agricultores locals per a reduir la pèrdua d'aliments, capacitar les dones en l'agricultura i impulsar l'economia africana per millorar la salut i els mitjans de vida.

En l'actualitat, explica Natalia Falagán, “el 40% dels aliments que produïm no són consumits”. Això suposa no sols la pèrdua de l'aliment, sinó també un desaprofitament dels recursos utilitzats per a produir aquest aliment (aigua, energia, sòl, etc.). A més, hi ha una pèrdua nutricional des de la collita fins que el producte arriba a consumidores i consumidors. “La meua línia de treball tracta de reduir aquestes pèrdues nutricionals i físiques a nivell internacional, una cosa molt necessària si volem alimentar de manera saludable una població en creixement”.

“Aquest premi suposa un reconeixement al meu treball per a reduir la pèrdua i el desaprofitament d'aliments mitjançant el desenvolupament de tecnologies innovadores que garantisquen la seguretat alimentària, i una motivació per a seguir en aquesta línia de recerca”, reconeix.

Estudiar a la Universitat Politècnica de València, en concret a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN), “m'ha donat les eines per a poder desenvolupar la meua carrera. Va ser a la UPV on vaig aprendre la importància de la innovació gràcies al professorat, que va posar a disposició nostra els últims avanços en agronomia”.

WE50 2021

En la sisena edició, el premi WE50 2021 ret homenatge a les dones que han contribuït de manera significativa al funcionament de la seua organització, comunitat o, fins i tot, del món durant l'últim any.

Fins i tot en la conjuntura actual, el nombre i el nivell de les candidatures han sigut elevats, la qual cosa posa de manifest els excepcionals assoliments aconseguits per les dones en aquest àmbit.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla