Construeix amb el teu coneixement

Cerquen reduir la bretxa digital i fomentar l'accés al mercat laboral amb cursos de formació informàtica impartits a col·lectius en risc d'exclusió

[ 22/03/2021 ]

Ajudar a reduir la bretxa digital on més es necessita i facilitar així l'accés al món laboral. És el que pretén el projecte Construeix amb el teu coneixement. És una idea que naix de la col·laboració entre alumnat de la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València i que ha guanyat un dels tres premis que atorga Apadrina la Ciència, subvencionat per Ford. L'equip format per Ángela Adarve, José Andrés, Anabel Molina, Adrián Pastor y Nuria Pastor, estudiantes de la UV y de la UPV, destinarà els 5.000 € de la beca que ha guanyat a comprar material informàtic.

Adrián Pastor Ortega, estudiant de Fisioteràpia a la Universitat de València, explica que després de guanyar aquest premi han format l'Associació Koiné “perquè així és més senzill treballar de forma estructurada”. Koiné és una paraula procedent del grec que significa ‘comú’, “una cosa que és de tots, i aquesta és la nostra intenció, obrir-lo a la gent”.

Adrián té clar quin és el camí. “El que volem és preparar formacions que trenquen la bretxa digital i impartir cursets gratuïts a associacions que tenen usuaris amb risc d'exclusió. Trencant aquesta bretxa digital, intentem que tinguen més fàcil l'accessibilitat al món laboral”, explica.

Cursos per a totes les edats

Estan preparant cursos d'informàtica que es puguen adaptar a qualsevol edat i a diferents col·lectius. “No és el mateix treballar amb ètnia romaní, que amb migrants que acaben d'arribar o amb persones analfabetes espanyoles”, afig Adrián.

El projecte ha començat ja. El primer ha sigut cercar el voluntariat disposat a donar aquests cursos de formació. Amb aquesta finalitat, van oferir una xarrada informativa virtual a la Facultat de Medicina de la UV i a l'ETS d’Enginyeria Informàtica de la UPV. Així han aconseguit un voluntariat de 20 persones que treballarà en les dues branques del projecte, la formació informàtica i la nutricional, per a formar en alimentació saludable, amb pocs recursos.

Compra de material informàtic

Un altre dels membres de l'equip és José Andrés Moreno, que és enginyer informàtic per la UPV i actualment estudia el Màster en Reconeixement de Formes, Imatge Digital i Intel·ligència Artificial de la UPV. José explica que els 5.000 euros de la beca que han guanyat ”principalment aniran destinats a comprar equips i material informàtic”. Actualment estan sol·licitant diferents pressupostos amb la intenció de “poder comprar el major nombre d'ordinadors i, així, poder arribar a més persones” en cada curs que realitzen.

“Durant el mes de març estem formant el voluntariat i, posteriorment, ens adaptarem a les dates més adequades per als col·lectius destinataris de la nostra formació”, apunta José Andrés. Formació que es podrà adaptar fàcilment a l'edat de les persones receptores d'aquests cursos.

En aquesta segona edició de Ford Comunity Challenge Apadrina la Ciència, els tres projectes d'interès social liderats per universitàries o universitaris, que ha rebut cadascun 5.000 €, a més de Construeix amb el teu coneixement, ha guanyat el projecte Teach Me, d’estudiants de la Universitat Politècnica de Madrid, que té com a objectiu crear un joc electrònic per a xiquets i xiquetes de 6 a 10 anys amb trastorn de l'espectre autista, i l'aplicació MiRiquez, creada per un equip d'estudiants de la Universitat Autònoma de Madrid, que està dissenyada per a incrementar la consciència social sobre el càncer en infants i adolescents.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras