Nou sistema per al diagnòstic de COVID-19

El sistema ideat per personal investigador de l'IDM-UPV ja està llest per als assajos en mostres clíniques, que es faran amb la col·laboració de l'IIS La Fe

[ 23/02/2021 ]

El nou sistema per al diagnòstic ràpid, econòmic i eficient de la COVID-19 ideat per la Universitat Politècnica de València (UPV), l’IIS La Fe i el CIBER-BBN està ja llest per als assajos en mostres clíniques. Des que va esclatar la pandèmia, el grup del professor Ramón Martínez Máñez, investigador de l'institut IDM de la UPV i director científic del CIBER-BBN, treballa en una alternativa de diagnòstic de la COVID-19 basada en films nanoporosos. Aquests materials són capaços d'emmagatzemar un indicador que s'allibera només en presència del virus SARS-CoV-2 gràcies a un sistema de portes moleculars. I ho fan de forma molt ràpida, fiable i senzilla.

El material ha demostrat ja la seua capacitat per a detectar la proteïna espícula present en el SARS-CoV-2 i també el seu funcionament per a la detecció d'un virus model que expressa l'esmentada proteïna i que ha sigut implementat pel Grup de Biologia Viral de l'I2SysBio, centre mixt de la Universitat de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), liderat pel Dr. Ron Geller.

“Aquests avanços suposen un pas més cap a l'obtenció del dispositiu final i la confirmació que el sistema és capaç de reconèixer partícules de virus”, destaca Ramón Martínez Máñez.

L'equip investigador de la UPV preveu començar en les pròximes setmanes la validació clínica del dispositiu, en col·laboració amb el Dr. Javier Pemán i la Dra. Mª Ángeles Tormo, del Grup d'Investigació en Infeccions Greus de l’IIS La Fe, la Dra. María Dolores Gómez, responsable de la Unitat de Microbiologia Molecular del Servei de Microbiologia de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe i els doctors Miguel Salavert i Eva Calabuig, de la Unitat de Malalties Infeccioses del citat hospital.

Una vegada comprovada la seua sensibilitat per al diagnòstic de la COVID-19, es té previst el desenvolupament d'un conjunt final i l'obtenció del marcatge CE, que en permetrà la comercialització. “Esperem que aquest procés es duga a terme el més ràpidament possible i que puga estar en el mercat per a aportar una nova eina enfront de la pandèmia que estem patint”, apunta la Dra. Elena Aznar, investigadora del CIBER-BBN.

Avantatges

Entre els avantatges del dispositiu ideat pel personal investigador de la UPV, la UV, el CSIC, l’IIS La Fe i el CIBER-BBN, en destacaria la facilitat d'ús, ja que pot utilitzar-se per al diagnòstic de la COVID-19 en llocs amb infraestructura limitada. A més, no requereix personal altament qualificat i la mostra no s'ha d'analitzar en laboratoris especialitzats.

“A més, les tecnologies de POC en les quals es basa són eines de detecció global per a vigilar davant de possibles nous brots en el futur, de manera que, una vegada estiga enllestit per a l’ús, contribuirà a la implementació ràpida de mesures de contenció”, destaca Ramón Martínez Máñez.

Amb fons de les donacions per a la COVID-19 de la Generalitat Valenciana

El desenvolupament d'aquest projecte compta amb finançament dels fons de les donacions per a la COVID-19 de la Generalitat Valenciana, realitzades per persones i empreses durant l'any 2020 per a contribuir a la lluita contra la pandèmia. La solidaritat de la ciutadania valenciana es va materialitzar en donacions de prop d'1 milió d'euros, destinats íntegrament a projectes d'investigació d'excel·lència contra el virus, com el liderat pel professor Martínez Máñez, gestionats des de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital.

El projecte compta també amb el suport del Fons Supera COVID-19, impulsat per CRUE Universitats Espanyoles, el Banco Santander –a través de Santander Universitats– i el CSIC. A més, el Grup de Biologia Viral de l'I2SysBio (UV-CSIC) va comptar amb el finançament de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) per a la implementació del virus model.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC