- -
UPV
 

La COVID-19, en YouTube

'Resistiré 2020' i 'Cançons del coronavirus', d'El Rubius, lideren els primers llocs nacionals de vídeos a Espanya segons un estudi UPV

[ 01/06/2020 ]

Un complet estudi realitzat per investigadors i investigadores de la Universitat Politècnica de València (UPV) sobre els vídeos de YouTube vinculats a la COVID-19 i relacionats, directa o indirectament, amb el territori espanyol, indica que el més vist dels publicats entre l'1 de gener i el 30 d'abril d'enguany ha sigut Resistiré 2020, la cançó homenatge a la lluita contra la pandèmia produïda per Warner Music Spain i interpretada per més de 30 artistes confinats en les seues llars.

A aquesta publicació, visualitzada quasi 28,7 milions de vegades en el citat període, li segueix en segon lloc Cançons del coronavirus, de l'influenciador espanyol El Rubius, que va obtenir un milió de m'agrades.

En total, l’equip investigador de la UPV ha analitzat 39.531 vídeos, i ha definit el seu impacte a través de l'estudi del nombre de visualitzacions, els m'agrades i no m'agrades rebuts, els comentaris generats, etc. Les conclusions del treball han sigut publicades per la revista El professional de la información.

La predicció de Bill Gates sobre la data estimada del pic de contagis, el més comentat a nivell internacional

L'estudi també va recopilar vídeos internacionals d'alt impacte sobre la COVID-19. El que més comentaris va registrar, quasi 86.000, va ser un publicat per la CNN que recollia la predicció de Bill Gates sobre quan es produiria el pic de contagis.

“Entre els vídeos més populars, destaquen també documentals sobre l'origen del coronavirus, no necessàriament contrastats per la comunitat científica, i esdeveniments musicals realitzats amb motiu de la pandèmia”, afirma Enrique Orduña-Malea, investigador del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art (DCADHA) de la UPV i un dels autors de l'estudi.

Notícies de mitjans de comunicació, vídeos divulgatius, vivències personals, notícies enganyoses…

Els resultats mostren, a més, que el nombre de vídeos sobre la COVID-19 difosos en YouTube va augmentar a partir de l'establiment de l'estat d'alarma a Espanya i, a poc a poc, van anar disminuint en el temps, amb alguns repunts vinculats a determinades decisions polítiques.

Referent a això, Cristina Font-Julián, coautora de l'estudi i investigadora també del DCADHA de la UPV, assenyala que “va haver-hi pics de publicació vinculats a situacions socials (nombre de casos detectats), i polítiques, com l'aprovació de l'estat d'alarma i les successives pròrrogues. I s'han publicat vídeos de tota classe, des de notícies produïdes per mitjans de comunicació fins a vídeos divulgatius de serveis de salut per a prevenir el contagi, o publicacions acadèmiques amb aspectes més tècnics o científics sobre el virus”.

“També destaquen”, afig, “vídeos d'usuaris individuals amb vivències personals o professionals durant el confinament, serveis d'informació en streaming amb estadístiques oficials (com el Coronavirus Life Map) i notícies falses”.

Agències i mitjans de comunicació, els que més han publicat

Els canals amb major nombre de publicacions sobre la COVID-19 en el període assenyalat han sigut, principalment, agències de notícies i mitjans de comunicació, tant nacionals (per ordre: Europa Press, El Mundo, El País, La Vanguardia, Agència EFE) com regionals (IB3 Notícies, Navarra Televisió, Faro TV Ceuta, Màlaga 24h TV Notícies, Ràdio Televisió de Castella i Lleó). De la mateixa manera, l'estudi constata també una alta presència de mitjans estrangers, com Noticias Caracol, TeleSUR o la versió en espanyol d’RT.

D'altra banda, quant a entitats vinculades al sector de la salut, de l'estudi elaborat per les investigadores i investigadors de la UPV s'extrau que el vídeo amb més visualitzacions va ser fue Cómo afecta el #coronavirus a los niños, publicat per l'Associació Espanyola de Pediatria (428.251 visualitzacions), i el que més m'agrades va tenir va ser Paciente con coronavirus recibe el alta de UCI en IMED, de l'Hospital IMED Levante (3.051 m'agrades).

Un altre coautor del treball, José Antonio Ontalba-Ruipérez (DCADHA-UPV), indica que, “malgrat les dificultats per a extraure dades massives de YouTube davant de consultes específiques, els resultats mostren que els canals amb major volum de vídeos sobre la pandèmia i major impacte de mitjana corresponen a mitjans ja assentats en YouTube i amb gran audiència prèvia en aquesta plataforma. Per tant, reflecteixen indirectament gustos i patrons d'audiència i consum previs a la pandèmia”.

Vídeos útils, presents, però lluny dels primers llocs de rellevància

A més, entre les publicacions recopilades, els autors i autores de l'estudi assenyalen que també han trobat vídeos especialment útils. Alguns d'aquests divulgatius sobre la malaltia (per exemple, Como prevenir el contagio), i d’altres més acadèmics (Origen i explicación de la enfermedad).

“La mitjana d'impacte d'aquests vídeos és moderada-alta”, assenyala Orduña, “però en són pocs respecte del total. Els vídeos de notícies i d'entreteniment (inclosos els musicals) no solament són més nombrosos, sinó també més vistos. Per tant, ocupen els primers llocs tant en rellevància per a Youtube com en els rànquings totals de visualitzacions i m'agrades. És a dir, que cal furgar una mica per a arribar a aquests vídeos més acadèmics. No són els primers que apareixen si considerem, netament, les mètriques més altes”, conclou.

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv