Càtedra Govern Obert

Llancen dues aplicacions en codi obert per a planificar eixides durant la crisi provocada per la pandèmia de COVID-19

[ 20/05/2020 ]

La Càtedra Govern Obert, adscrita a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València (UPV), i impulsada per la mateixa UPV i la Regidoria de Transparència i Govern Obert de l'Ajuntament de València, ha llançat dues aplicacions web d'accés lliure i gratuït per a la ciutadania amb les quals planificar les eixides de casa en el procés de desescalada de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i que, una vegada superada la pandèmia, podran ser utilitzades en altres escenaris o amb diferents finalitats.

En concret, les aplicacions web presentades permeten a la ciutadania calcular, amb geolocalització o un clic sobre un mapa, recorreguts d’1 a 5 quilòmetres de radi des del seu domicili, i trajectes de 5 a 30 minuts de duració en sentit d'anada (que representen entre 10 i 60 minuts si comptabilitzem el recorregut complet) per a fer caminant, amb bici o amb cotxe.

Durant la presentació de les aplicacions, la regidora de Transparència i Govern Obert de l'Ajuntament de València, Elisa Valía, ha destacat que la col·laboració entre administració pública i universitat “permet oferir eines que utilitzen la tecnologia per a solucionar problemes del dia a dia de la societat. En aquest cas, es tracta d'una aportació més que facilita algunes actuacions de la ciutadania, com planificar les eixides dels domicilis en un escenari de desescalada del confinament provocat per la crisi sanitària”.

Major precisió

El principal avantatge de totes dues eines web radica en el fet que les aplicacions disponibles fins avui només permetien calcular l'entorn aproximat que podia recórrer-se en aquest temps amb una àrea circular d'influència que marcava els quilòmetres respecte a un punt concret en què es trobava l'usuari o usuària.

En canvi, l'aplicació desenvolupada ara per l'equip de la Càtedra Govern Obert permet usar la xarxa de transport i els itineraris reals, el model d'elevació i les formes de transport per a calcular el recorregut generat per a cada període de temps, descrivint les zones de forma més precisa i ajustada que l'àrea circular. La nova aplicació té en compte que no es pot caminar a través d'un edifici o una muntanya.

5 i 30 km

La primera de les aplicacions publicades aporta a la ciutadania una eina amb la qual calcular de forma senzilla recorreguts de fins a 5 km de radi, tant en entorns rurals com urbans. Aquesta aplicació es basa en el mateix principi que les publicades fins avui que calculen la distància d'1 km, però, en aquest cas, permet ajustar fins a 5 km la distància a la qual desplaçar-se. En funció de l'evolució del confinament provocat per la COVID-19 i les diferents fases de la desescalada, la societat podrà desplaçar-se per una àrea cada vegada major complint les mesures establides.

La segona de les eines web, que és complementària de l'anterior, permet calcular les àrees que poden ser recorregudes caminant, amb bicicleta o amb cotxe, en un temps màxim de 30 minuts d'anada. L'ús de l'eina resulta molt intuïtiu i senzill per a tots els públics, ja que la usuària o usuari només ha de clicar en el pin del mapa fins a la ubicació que desitge i el mapa calcularà les zones que pot recórrer en 5, 10, 20 i 30 minuts d'anada (10, 20, 40 i 60 si comptabilitzem anada i tornada).

De la mateixa manera, l'aplicació permet allunyar el subjecte en el mapa amb els botons d'acostar i allunyar per a veure el seu entorn immediat, i després arrossegar el pin cap a un lloc conegut i ajustar-lo novament. A més, permet múltiples combinacions, en oferir la possibilitat de canviar la classe de transport.

Equip de treball

Aquestes aplicacions web sorgeixen com a resposta a una nova demanda social generada com a conseqüència de la crisi de la COVID19, i representen una aportació més en l'escenari que vivim. Els treballs desenvolupats han sigut liderats per Nuria Portillo i Fernando Benítez, i en aquests ha participat l'equip del Servei de Transparència i Govern Obert de l'Ajuntament de València.

A més, s'ha comptat amb les aportacions d'Open Street Map, per al pla base de referència que utilitza, i l'empresa Targomo, que ha cedit l'API –interfície de protocol d'aplicacions– per al càlcul dels polígons isòcrons.

Codi obert

Responent a la filosofia col·laborativa dels projectes empresos per la Càtedra Govern Obert, l'aplicació s'ha desenvolupat en codi obert, i donat el caràcter de l'aplicació, el projecte continua obert a suggeriments i millores aportades per les persones usuàries, amb la finalitat de poder implementar-les en l'eina en cas d'utilitat.

A més, les aplicacions presentades no capturen cap informació, ús o ubicació dels usuaris o usuàries, ni persegueixen cap mena de finalitat comercial.

Càtedra Govern Obert, en pro de la democràcia i l'apoderament ciutadà

Dirigida per Nuria Portillo, la Càtedra Govern Obert té per objecte articular una xarxa d'iniciatives de transparència, govern obert i tecnologies digitals per a promoure i garantir la democràcia.

Amb aquesta finalitat, entre altres projectes, impulsa el desenvolupament d'eines d'apoderament ciutadà, la finalitat de les quals és resoldre els problemes i reptes de la ciutat de València a partir de solucions tecnològiques, i fomentar, al mateix temps, un ecosistema de recursos i oportunitats reals de col·laboració en l'àmbit local.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera