REMED

La UPV posa en marxa la Xarxa de Museus i Estratègies Digitals, que compta ja amb més de 150 integrants, per a reactivar conjuntament el sector

[ 15/05/2020 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha creat i posat en marxa la Xarxa de Museus i Estratègies Digitals (REMED), una nova eina de treball en línia per a reconnectar i acostar els/les professionals del sector, amb la finalitat d'abordar junts el sobtat canvi del panorama museístic generat per la pandèmia de la COVID-19.

La nova plataforma, de caràcter innovador i orientació social, dona accés a una àgora virtual que afavoreix la comunicació entre els museus espanyols i la difusió de nous coneixements.

El projecte està liderat per docents del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art (DCADHA) de la UPV, i coordinat per Ana Martí, Núria Ramon, Adolfo Muñoz i Joan Aliaga, amb la col·laboració d'estudiants del Màster Interuniversitari de Gestió Cultural UV-UPV i el Grup d'Investigació en Indústries Culturals i TIC de l'Institut de Disseny i Fabricació (IDF) de la UPV.

Noves formes de gestió i accés a la cultura

Davant la situació actual, que obliga a replantejar noves formes d'organització en ple problema, la REMED es presenta com un eix, un vòrtex, un pol d'acció, un punt focal i un espai virtual en sintonia, on els/les professionals poden reformular de quina manera Internet permet mantenir obertes les portes dels museus per a continuar oferint la seua experiència i coneixement al món.

La intenció és la de compartir, investigar i documentar els processos de canvi en la gestió i en la funció dels museus des d'Internet; estudiar les seues possibles aplicacions i afrontar els nous reptes. Des d'un rigorós procés d'informació constant i contrastada, la REMED vol compartir l'experiència amb totes aquelles persones que desitgen participar-hi, amb la intenció de millorar les accions i reflexionar sobre les diverses formes d'experimentació virtual.

Invitació a participar en la REMED

La plataforma es troba en la primera fase, centrada en la cerca de professionals d'institucions, museus i grups d'investigació. Si bé el seu àmbit d'acció inicial va nàixer amb projecció de nivell nacional, les mostres d'interès també per part de museus internacionals plantegen la possibilitat d'obrir el ventall a tots aquells que ho desitgen.

Les persones interessades poden comprovar que hi ha diferents graus de complicitat amb
la REMED, des de la mera consulta fins a la participació activa en la investigació o la comunicació del projecte. Tots els museus són ben rebuts, i està demostrat que el fet de treballar en equip motiva la cooperació i incrementa coneixements pràctics, en aquest cas, sobre les noves eines virtuals.

Expertes i experts universitaris a l'avantguarda

En les seues escasses dues setmanes d'existència, la REMED compta ja amb el suport d'importants professionals de l'àmbit dels museus –avui dia, més de 150–, com també de personal expert en tecnologia digital. Diferents museus a nivell nacional i internacional, tant grans com mitjans i xicotets, ja col·laboren amb el projecte en els primers passos.

La idea és que ningú quede arrere a l'hora d'implementar les múltiples solucions tecnològiques disponibles, i que la transferència de tècniques i disciplines que inspira la universitat es faça una realitat a l'abast de totes i tots.

Integradors, investigadors, inclusius

La REMED naix amb un esperit integrador, inclusiu i investigador, en resposta a una de les missions fonamentals de la UPV, que és posar al servei de la societat el seu coneixement científic. La REMED és una xarxa de caràcter públic amb la qual cercar solucions conjuntes als mateixos desafiaments. Es tracta d'imaginar el present immediat entre totes i tots, promovent la investigació oberta.

Fent xarxa per la xarxa

Una altra de les característiques de la REMED és que es presenta com un espai on recollir i donar resposta a les necessitats i dificultats que van trobant els/les professionals en aquesta nova etapa.

D'aquesta manera, la REMED és també un lloc que dona accés a documentació elaborada per personal expert, amb dades sobre el trànsit de webs, estratègies en xarxes socials i eines digitals d'última generació. Parlem de continguts i aplicacions, de fer xarxa per la xarxa.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial