Dones i innovació 2020

Elena Castro, Paula Otero i Carolina Canibaño, investigadores d'INGENIO (UPV-CSIC) redacten l'informe ministerial

[ 13/03/2020 ]

Elena Castro, Paula Otero i Carolina Canibaño –investigadores d’INGENIO, centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigaciones Científiques (CSIC)– són les responsables de la redacció de l'informe Dones i innovació 2020, que va ser presentat dilluns passat a la vesprada per la secretària general d'Innovació, Teresa Riesgo, en un acte celebrat a la seu del Ministeri de Ciència i Innovació amb la presència del ministre Pedro Duque.

El document, que aposta per aprofundir en l'estudi de les desigualtats per a atallar la bretxa de gènere, informa sobre la situació de les dones i altres aspectes relatius a la igualtat de gènere en l'àrea de la innovació.

Posar fi al cost de la maternitat per a les investigadores, urgent

Les dades recopilades mostren l'existència d'importants desequilibris i reforcen la necessitat de desenvolupar un nou monitoratge sobre la innovació amb perspectiva de gènere que ajude a fer un seguiment de la situació, com també dels avanços i de les mesures impulsades.

En la seua presentació, el ministre Pedro Duque ha explicat que, per a canviar aquesta situació, és important fomentar la vocació de les xiquetes per les carreres denominades CTEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques; STEM en anglès), especialment en l'àrea de les enginyeries, i ha subratllat la urgència d'acabar amb el cost de la maternitat per a les investigadores.

Dades de l'INE

L'estudi aborda, des de diferents àmbits, la bretxa de gènere existent en la innovació. En el capítol d'emprenedoria i direcció empresarial, les dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) mostren que el total de l'empresariat amb personal assalariat està format per un 68% d'homes i un 32% de dones, mentre que l'empresariat sense personal assalariat el constitueixen un 64% d'homes i un 36% de dones. No obstant això, en la representació legal de les empreses que tenen el segell de “pime innovadora” (2.231, a data de 7 de novembre del 2019), un 86% són homes i un 14%, dones.

L'accés als recursos i programes de foment de la innovació i l'emprenedoria també mostra importants desigualtats. Així, en les empreses finançades pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic i Industrial (CDTI), un 23% són dones enfront d'un 77% d'homes. El percentatge s'eleva, per a les dones, en les àrees de la indústria de l'alimentació (36% dones) i disminueix, no obstant això, fins a l’11,6%, en la de fabricació de maquinària.

En les empreses finançades per programes del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, la situació és similar. Segons dades d'aquest Ministeri acumulades per al període 2014-2018, en aquestes empreses hi ha un 19% de dones i un 81% d'homes. Les dades mostren, a més, que en els anys 2017 i 2018 va augmentar la bretxa entre ocupació masculina i femenina en les empreses finançades.

Per àrea més finançada, el percentatge de dones s'eleva en les arts gràfiques (33%) i la indústria del cuir i el calçat (39%), i cau en parlar de les seues presidències (7%) i juntes de govern (14%).

Mentrestant, l'anàlisi dels programes d'ajudes a projectes de desenvolupament tecnològic en salut (DTS) de l'Institut de Salut Carles III indica que, el 2018, un 74% dels projectes admesos estaven liderats per homes. A més, reflecteix que, de mitjana, els homes sol·liciten un 7% més de finançament, i n’obtenen un 13% més que les dones.

Intercanvi i transferència de coneixement

En el capítol d'intercanvi i transferència de coneixement, les dades mostren que, en producció científica i en patents, Espanya està per damunt de la mitjana de la Unió Europea (UE). En producció científica, les dades de la Comissió Europea per al període 2013-2017 assenyalen que, a Espanya, un 41% és d'autoria femenina, mentre que en la mitjana de la UE el percentatge és del 37,5%. Pel que fa a patents, segons aquestes dades, en el mateix període, hi ha un 16,7% de dones en el cas de primers invents, quan la mitjana de la UE és del 9,10%.

D'altra banda, les dades sobre el personal que participa en projectes d'investigació mostren que un 43% del professorat que participa en investigació són dones, un percentatge que cau al 35,2% en parlar d'activitats de transferència de coneixement. Al CSIC, un 36% de la seua plantilla són dones i el 23% participa en transferència de coneixement.

L'estudi de la participació en òrgans de presa de decisions sobre innovació el 2018 indica que hi ha equilibri en la composició de la majoria de les comissions de selecció de convocatòries d'ajuda a projectes d'innovació i reindustrialització.

Normalitzar la inclusió d'indicadors de sexe/gènere, entre les recomanacions

L'informe conclou amb un capítol de recomanacions, que s'orienten a proposar que el monitoratge de la innovació i de les polítiques per al seu foment incorpore la inclusió de dades relatives a les persones i, per tant, a la participació de dones i homes. A més, suggereix que es posen en marxa estudis específics sobre aspectes diversos de la innovació, per a avançar en el seu coneixement.

Tal com s'assenyala en el document, l'objectiu és respondre al doble repte de disposar de major informació per a elaborar aquest tipus d'anàlisi, normalitzant la inclusió d'indicadors de sexe/gènere en tota la informació que s'elabore per al seguiment i l’avaluació d'activitats, entitats, polítiques i resultats en innovació, i, d'altra banda, que les bretxes de gènere identificades es vagen tancant progressivament fins a aconseguir la plena igualtat.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries