Joan Ribera i Carles Ceresola, en UNIRAID 2020

Dos estudiants del Grau d'Enginyeria Mecànica de la UPV creuaran el Marroc amb un Peugeot del 1982 en un ral·li solidari de set etapes i 3.500 quilòmetres

[ 18/02/2020 ]

Solidaritat, aprenentatge i aventura es combinen en UNIRAID 2020, el ral·li gràcies al qual Carles Ceresola i Joan Ribera, estudiants tots dos del Grau d'Enginyeria Mecànica del campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València (UPV) estan vivint ja, des d'ahir dilluns, una de les experiències més apassionants de les seues vides.

3.500 quilòmetres dividits en set etapes els portaran a creuar el Marroc, descendint per l'interior del país des de Tànger fins a Erg Chebbi, travessant el desert, abans de tornar al punt d'origen per la costa.

Durant la prova, tots els participants han de repartir material solidari en llogarets i zones desfavorides del país determinades per l'organització. "Cal portar-ne un mínim de 40 quilos, però nosaltres en portem 70 gràcies a l'empresa de joguets Claudio Reig, Carpinterías Picó i la UPV", conta orgullós Joan.

Recuperació i posada al punt d'un Peugeot del 82 en estat d'abandó

"UNIRAID és un ral·li per a estudiants de 18 a 28 anys en què cada equip ha d'adquirir un vehicle de més de 20 anys i tracció de rodes", explica Carles. "En el nostre cas", afig, "es tracta d'un Peugeot 205 al qual, lògicament, ha calgut fer-li una sèrie de modificacions, ja que farem uns 3.500 quilòmetres pel desert del Marroc".

I no sols això, ja que, com recorda Joan, el Peugeot, del 1982 i amb 47.000 quilòmetres, es trobava "en estat d'abandó" quan van decidir convertir-lo en el seu transport per a aquesta aventura.

"Vam haver de preparar de nou tot el motor", afirma Joan, "fer-li un manteniment complet de corretges, filtres i un llarg etcètera. A més, ha calgut afegir coses especials, com la protecció del motor, una coberta per al càrter; una instal·lació completa de llums, perquè hi ha dues etapes nocturnes, i els enganxaments de davant i darrere, perquè, si ens quedem tirats a les dunes, puguen traure'ns".

Sense GPS ni dispositius electrònics

"UNIRAID no és un ral·li de velocitat, sinó de regularitat i resistència, és a dir, que l'objectiu és intentar acabar totes les etapes", indica Carles. No serà senzill, perquè a més, el repte ha d'afrontar-se sense GPS ni dispositius electrònics.

"Cada matí, l'organització ens dona un roadbook (llibre de ruta), un mapa i una brúixola", adverteix Joan. I amb això, han d'apanyar-se-les fins al diumenge 23 per a superar els obstacles naturals i les diverses proves d'estratègia i habilitat disposades per l'organització.

Dunes... i neu i fang a 2.200 quilòmetres d'altitud

L'itinerari d'UNIRAID 2020 inclou una etapa en l'Atles, amb neu i fang a 2.200 quilòmetres d'altitud; una etapa marató de dos dies en una espectacular zona desèrtica especialment exigent quant a navegació (i en la qual han d'acampar lliurement al desert sota les estrelles), i una altra etapa nocturna de navegació.

"Portem el material que podem per si hi ha alguna avaria", assenyala Carles, "però per si de cas, està també l'organització, que disposa de diversos 4x4 per a remolcar-nos si hi haguera un problema més important".

I al volant...? "La idea és alternar", explica Joan amb un somriure, "perquè són més de 300 quilòmetres per etapa i també volem dormir... Cal repartir-se una mica la faena!".

Un projecte integrat en Generació Espontània UPV

UNIRAID UPV, l'equip compost per Joan i Carles, és un dels 40 grups integrats en la plataforma Generació Espontània UPV, un projecte de la institució acadèmica per a ajudar el seu alumnat més competitiu i internacional i fomentar les competències transversals.

Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa de suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants.

Entre els projectes més coneguts de Generació Espontània UPV, a més de FSUPV, hi ha iGEM UPV, vencedors absoluts de la competició de biologia sintètica més important del món; Hyperloop UPV, equip de referència en el disseny del tren del futur, o Azalea UPV, millor equip espanyol i triplement guardonat en l'última edició de la Solar Decathlon Europe d'arquitectura sostenible.

Segueix la seua aventura dia a dia

Ara mateix, Carles i Joan es troben ja immersos en l'apassionant repte d'UNIRAID. Si vols conèixer dia a dia la seua aventura, viu-la a través de l'Instagram oficial d'UNIRAID UPV.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla