EyeSat i ANGELS

La nau Soyouz 23 posa en òrbita dos satèl·lits governats per tecnologia fentISS, empresa derivada de la UPV

[ 07/01/2020 ]

El passat 18 de desembre, des del port espacial de Kourou (Guaiana Francesa), la nau Soyouz 23 va posar en òrbita els cinc satèl·lits que transportava. Dos d'aquests, EyeSat i ANGELS, estan governats per l'hipervisor Xtratum i el sistema operatiu LithOS, creats tots dos per Fent Innovative Programari Solutions (fentISS), empresa derivada de la Universitat Politècnica de València (UPV).

EyeSat, dissenyat al seu torn per Xoncrete, una altra eina de fentISS

EyeSat pertany a la família dels cubesats, un estàndard de disseny de nanosatèl·lits l'estructura del qual és escalable en cubs de 10 cm d'aresta i massa inferior a 1,33 kg. Amb una configuració de 3U, està dissenyat per alumnat francès supervisat per personal expert de l'Agència Espacial Francesa (CNES). La seua missió és estudiar la llum zodiacal i la via làctia per mitjà del telescopi espacial miniaturitzat IRIS.

L'ordinador central del satèl·lit està encastat en un Xilinx ZYNQ 7030 MPSoC i gestionat per l'hipervisor XtratuM, que dona suport a particions (subsistemes) LithOS que s'executen aïllades espacialment i temporalment entre si per a dotar el sistema de major seguretat. La planificació de les diferents particions o subsistemes s'ha dissenyat amb Xoncrete, una eina desenvolupada també per fentISS per a aquesta finalitat.

ANGELS, equipat amb una nova versió millorada d'ARGOS Neo

Per part seua, ANGELS és un altre cubesat de tipus 12U desenvolupat conjuntament pel CNES i HEMERIA, un grup empresarial francès molt actiu en el mercat aeroespacial. Aquest satèl·lit està equipat amb una versió miniaturitzada de l'instrument ARGOS Neo, 10 vegades més petit que la seua anterior generació, que capta els senyals de baixa potència dels més de 22.000 dispositius repartits per tot el planeta per a determinar la seua posició i registrar els seus missatges com a part de la missió ARGOS d'estudi i protecció del medi ambient.

Per a poder dur a terme aquesta missió, ANGELS també fa ús de XtratuM i LithOS, tecnologia valenciana d'avantguarda en hipervisors a escala mundial per a garantir la correcta execució de tots els subsistemes del satèl·lit.

"No és el primer llançament dels nostres productes, però sempre que n'hi ha un el vivim com si fora la primera vegada", va assenyalar Paco Gómez Molinero, director de fentISS. "És un gran assoliment per a la nostra empresa tenir els nostres productes orbitant al voltant de la Terra. Compartim la felicitat dels nostres clients", va afegir.

XtratuM i LithOS

XtratuM és un hipervisor dissenyat per a aplicacions encastades amb l'objectiu de complir requisits de seguretat en sistemes de temps real amb criticitats mixtes. Proveeix un entorn robust per a executar diversos sistemes operatius de temps real en diferents particions on l'aïllament temporal i espacial d'aquestes està garantit.

LithOS, per part seua, és un sistema operatiu que usa els serveis proporcionats per XtratuM per a oferir serveis ARINC-653 a les aplicacions d'aviònica, en particular, implementant el concepte de procés tal com està descrit en l'estàndard ARINC-653, incloses la concurrència, la comunicació i la planificació dins d'una partició.

Un avanç en la carrera espacial valenciana i un pas endavant de fentISS

L'èxit dels llançaments i el funcionament d'EyeSat i ANGELS no solament és un avanç en la carrera espacial valenciana, sinó que també és un pas avant dels productes de fentISS per a augmentar la seua experiència en vol i incrementar la confiança de la clientela en la capacitat de l'empresa per a lliurar productes amb l'elevat nivell de qualitat exigit per aquest tipus de programari.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla