Warhol, Spoerri, Cage, Ruscha, Yoko Ono...

Una selecció de l'extraordinària col·lecció de la UPV de llibres i publicacions d'artista, exposada fins al pròxim 12 de gener a La Nau

[ 28/11/2019 ]

Originals d'Andy Warhol, Edward Ruscha, Ulisses Carrión, John Baldessari, Christian Boltanski i Jenny Holzer, entre d'altres, s'exposen en la mostra "TEXT [NO TEXT]. Llibres i publicacions d'artista. Col·lecció de la UPV", que pot visitar-se fins al pròxim 12 de gener a la Sala Estudi General del Centre Cultural La Nau.

L'exposició és una col·laboració entre la UPV i la Universitat de València (UV) que inclou una selecció dels més de 1.400 llibres i publicacions d'artista que integren la col·lecció de la UPV, la qual recull part de l'obra dels artistes d'aquest àmbit més rellevants de la segona meitat del segle xx, i se centra, principalment, en les dècades del 1960 i el 1970, quan es va produir un trencament significatiu del concepte de llibre d'artista a partir del desenvolupament del moviment Fluxus i l'eclosió de l'art pop.

Al voltant de 80 publicacions dividides en 7 seccions

La mostra recull al voltant de 80 publicacions dividides en 7 seccions segons que s'hi use o no text: en funció del predomini de la imatge o del llenguatge. La primera es remunta als anys 1960 i a l'àmbit Fluxus, i inclou creacions de grans artistes com ara George Maciunas, creador del moviment, La Monte Young, Daniel Spoerri, Dieter Roth, John Cage, David Degener, Walter de María, Henry Flynt o Yoko Ono. La segona aborda la Beau Geste Press, editorial creada pel mexicà Felipe Ehrenberg per a donar eixida a publicacions experimentals amb mitjans artesanals.

En la tercera secció, l'exposició presenta el llibre d'artista com a producte de masses a través del pop, el minimalisme i l'art conceptual, amb obres de primer nivell com ara el desplegable Every Building on the Sunset Strip d'Edward Ruscha, o el Warhol's Index (book). El quart apartat posa el focus en la geometria, el disseny i l'absència de text, amb obres de Bruno Munari i Sol Lewitt; mentre que el cinquè està dedicat a la fotografia i l'estratègia de l'arxiu, amb obres d'artistes com Baldessari, Hans-Peter Feldmann o Richard Hamilton, que treballen la imatge fotogràfica des d'un punt de vista pròxim al documentalista.

Finalment, les seccions sisena i setena estan centrades en artistes que treballen amb el llenguatge. D'una banda, escrits i documents com una forma paral·lela d'expressió artística (Lawrence Weiner, Jenny Holzer, Barbara Kruger, Antoni Muntadas, Ignasi Aballí i Isidoro Valcárcel Medina). De l'altra, l'experimentació poètica, la poesia visual i la poesia concreta de, entre d'altres, Clemente Padín, Edgardo Antonio Vigo, Guillermo Deisler, Fernando Millán, Jiri Kolar i Franz Mon.

Comissariada per Antonio Alcaraz i oberta al públic festius i de dimarts a diumenge

Antonio Alcaraz, comissari de la mostra, afirma que els visitants de l'exposició "hi veuran l'obra d'artistes molt rellevants i s'adonaran de la importància que té el treball en format de llibre amb relació al que fan ells mateixos en altres suports".

La mostra està oberta al públic de dimarts a dissabte de 10 a 14 h i de 16 a 20 h, i els diumenges i festius en horari només matinal, de 10 a 14 h.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera