La revolució climàtica, una oportunitat ineludible

María José Sanz Sánchez: "Un nou model energètic costaria molt menys que la despesa sanitària ocasionada pels efectes del canvi climàtic"

[ 18/11/2019 ]

Un repte que, alhora, pot convertir-se en oportunitat. És la visió que transcendeix de la trobada "Canvi climàtic i competitivitat empresarial: La revolució climàtica, una oportunitat ineludible", organitzada aquest matí per la Universitat Politècnica de València (UPV).

En aquesta, la directora científica del Basque Centre for Climate Change BC3, María José Sanz Sánchez, ha assegurat que, si aconseguírem canviar el nostre model energètic en el món, "ens gastaríem en salut molt menys del que costaria aqueix canvi", argumentant per a sostenir tal afirmació els estudis realitzats sobre el cost en vides humanes i despesa sanitària ocasionat pels efectes del canvi climàtic: "Les inversions que s'han de fer per a canviar el nostre model de desenvolupament compensarien tot això, perfectament".

És necessari un canvi de comportament que comence en cada persona

En aquest sentit, Sanz ha indicat que "les inundacions són un problema crònic, i s'espera que siguen majors; i l'augment de la temperatura dels estius és un problema global; però crec que el missatge, per a tothom, és que hem d'abordar el canvi climàtic com l'oportunitat de canviar i aconseguir una societat millor".

Per a la científica, en tot cas, és necessari un canvi de comportament que comence en cada persona. "Això dirigirà la demanda i indirectament canviarà l'actitud de les empreses. De fet, els fons d'inversió estan desinvertint ja en empreses contaminants".

L'objectiu, estimular la resposta del sector privat

Iniciativa de la UPV, la trobada "Canvi climàtic i competitivitat empresarial: La revolució climàtica, una oportunitat ineludible" té com a objectiu estimular la resposta del sector privat enfront del risc del canvi climàtic a Espanya, mostrant, de manera clara, la seua naturalesa, magnitud i urgència, així com els compromisos de la Unió Europea i del Govern d'Espanya sobre aquest tema.

Al llarg de tota la jornada, s'ha donat difusió als instruments i el finançament públic de les diferents administracions a les que poden optar les empreses de cara al repte de l'any 2050 per a aconseguir l'emissió zero de CO2 a l'atmosfera. Referent a això, cal destacar que la Unió Europea preveu mobilitzar 1 bilió d'euros durant els pròxims 10 anys per a respondre al canvi climàtic.

En la inauguració de la jornada han participat, entre altres, el rector de la UPV, Francisco Mora, qui ha assenyalat la necessitat de formar als estudiants, que lideraran les decisions del futur: "La ciència i la tecnologia ens ajudaran a generar tecnologies netes, a eliminar els residus, a aconseguir una agricultura més ecològica... però això no frenarà el canvi climàtic si les persones no canviem el nostre mapa mental dia a dia".

35 milions d'euros anuals de la Generalitat, en ajudes

Per a fer front a aquesta emergència climática, s'estan aplicant mesures polítiques i impulsant programes públics. En aquesta línia, el conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafael Climent, ha recordat les ajudes de la Generalitat orientades a la sostenibilitat: "35 milions d'euros anuals van per als 17 sectors productius que tenim en el nostre territori de cara a millorar en eficiència digital i, per tant, reduir les emissions de CO2 a l'atmosfera".

340.000 pimes a les quals informar i ajudar nivell formatiu

Però la resposta al risc climàtic és una prioritat no solament social i política, també empresarial. Per això, en aquesta trobada, ha tingut una destacada presència el sector privat. El president de la Cambra de Comerç de València i del Consell de Cambres, José Vicente Morata, ha recordat que "tenim 340.000 pimes. Cal informar les empreses, conscienciar que això no és una moda. La legislació per a la transició energètica ja està, ara, hem d'informar i ajudar en la formació perquè siga una realitat".

La celebració d'aquesta jornada s'emmarca en l'estratègia de posicionament de la UPV entorn dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i s'ha impulsat des del seu Vicerectorat d'Investigació, Innovació i Transferència.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny