SOBIR1

Identifiquen un gen que regula la iniciació de la formació de fusta en les plantes, fet que podria afavorir la capacitat de generació de biomassa

[ 13/11/2019 ]

Un equip investigador de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha identificat un gen que regula la iniciació de la formació de la fusta en les plantes. Els resultats del treball han sigut publicats en la revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

La fusta, a més de proveir les plantes del suport mecànic i l'estabilitat que necessiten per a créixer, és un dels teixits biològics més abundants de la terra, i constitueix no solament una font renovable d'energia i materials industrials, sinó també un embornal de CO2 atmosfèric, el segon quant a volum després dels oceans.

La importància del creixement secundari

Javier Agustí, investigador de l'IBMCP, explica que "el desenvolupament d'organismes multicel·lulars està determinat per la integració i coordinació de múltiples programes de creixement. En les plantes, un d'aquests programes és el creixement secundari, que consisteix en l'expansió radial de les tiges i les arrels, fonamentalment mitjançant el desenvolupament de fusta. El creixement secundari és, per tant, un procés de desenvolupament central per a les plantes, ja que proporciona el suport mecànic i l'estabilitat que aquestes necessiten per a créixer i sostenir nous òrgans".

"A més", afig Agustí, "des d'un punt de vista aplicat i ecològic, estem parlant d'un procés de gran importància, atès que culmina en la formació d'una gran quantitat de biomassa en forma de fusta".

La seua funció específica, la prevenció de la formació precoç de fusta

En el seu treball, el personal investigador de l'IBMCP ha dut a terme un estudi comparatiu dels genomes de diverses poblacions naturals de la planta model Arabidopsis thaliana que presentaven diferents adaptacions genètiques a les condicions ambientals del seu hàbitat de procedència, la qual cosa els ha permès identificar el gen SOBIR1 com un nou regulador de la formació de fusta que a més, probablement, haja sigut clau durant l'evolució per a l'adaptació de la iniciació de la formació de la fusta al medi ambient.

La manipulació biotecnològica de l'activitat de SOBIR1 podria, per tant, ajudar a millorar les nostres capacitats de generació de biomassa en forma de fusta.

"Hem aprofitat la variació genètica natural d'Arabidopsis thaliana per a identificar el gen SOBIR1 com un nou regulador del procés la funció específica del qual és la prevenció de la formació precoç de fusta", conclou Javier Agustí.

D'especial interès en l'actual context de canvi climàtic

El treball del grup investigador amplia els coneixements que es tenien sobre els mecanismes que provoquen el començament del desenvolupament de la fusta, la qual cosa resulta de gran interès en el context actual de canvi climàtic.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla