Mª José Viñals i Henry Cárcamo

Dos investigadors de la UPV, guardonats pels seus estudis sobre el patrimoni cultural centreamericà

[ 08/11/2019 ]

Mª José Viñals, catedràtica del Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria i professora de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Universitat Politècnica de València (UPV), i Henry Cárcamo, estudiant de doctorat de la UPV, han rebut el premi La integració centreamericana i la globalització mundial, atorgat pel Sistema d'Integració Centreamericana (SICA), la Secretaria d'Integració Econòmica Centreamericana (SIECA) i el Banc Centreamericà d'Integració Econòmica (BCIE), com a reconeixement als seus estudis sobre el tractament institucional que rep el patrimoni cultural a Centreamèrica.

Al premi van concórrer 190 treballs de 19 països, dels quals el jurat va triar dos guanyadors, un d'ells, el realitzat pels investigadors de la UPV sota el títol "La Integració de la Gestió Sostenible del Patrimoni Cultural Immoble: Desafiaments i Oportunitats per als Estats membres del Sistema d'Integració Centreamericana (SICA)".

En ell, Viñals i Cárcamo presenten els resultats de l'anàlisi relativa a la situació general de la regió centreamericana en relació al tractament institucional que rep el patrimoni en els diferents països que constitueixen la regió.

Segons apunta la mateixa autora, la investigació "ha permès conèixer que hi ha un marge de millora enorme en aquest sentit, i que la figura de 'paisatge cultural' no ha sigut posada en valor fins al moment, sent un dels principals valors patrimonials d'aquests països".

Deu anys d'investigació UPV

Segons explica Viñals, durant els últims 10 anys, el Grup d'Investigació sobre Gestió Turística del Patrimoni Natural i Cultural de la UPV ha dut a terme diversos projectes afavorits per l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament. "Va ser en finalitzar el Pla Estratègic de Desenvolupament Turístic Sostenible de la Destinació Colosuca (Lempira), i en descobrir que la ciutat de Gracias posseïa uns valors universals i una significança que la feien mereixedora d'aspirar a ser Patrimoni de la Humanitat, quan va sorgir la idea de posar en marxa aquest estudi", apunta la catedràtica de la UPV.

Aquella idea va anar prenent cos i ràpidament es van posar en marxa les accions necessàries per a activar un procés de nominació. "Tot això", afig Viñals, "va comportar una anàlisi de la situació patrimonial tant a Hondures com en altres països de la regió. A més, es van realitzar dues tesis de màster i nombroses consultes amb les institucions nacionals (Institut Hondureny de Turisme, Institut Hondureny d'Antropologia i Història...) i internacionals, com les Delegacions Permanents d'Hondures i d'Espanya en la UNESCO".

En la seua opinió, el fet que un treball dedicat al patrimoni haja sigut objecte d'atenció d'institucions tan prestigioses i influents de la regió centreamericana augura molt bones perspectives en la consideració que es ve reclamant per al patrimoni com a gran motor de les economies locals.

Lliurament del premi

L'acte de lliurament de premis va tenir lloc el passat 29 d'octubre a la seu del Banc Centreamericà d'Integració Econòmica de Tegucigalpa (Hondures). El guardó va ser arreplegat per l'Ambaixador d'Espanya a Hondures, Guillermo Kirkpatrick de la Vega.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera