Pels experiments amb telèfons intel·ligents

Els professors Castro-Palacio, Giménez, Salinas, Sans i Monsoriu, guardonats per la Reial Societat Espanyola de Física i la Fundació BBVA

[ 05/11/2019 ]

Els professors de la Universitat Politècnica de València (UPV) Isabel Salinas Marín, Juan A. Sans, Marcos H. Giménez i Juan A. Monsoriu, tots de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSED), han sigut guardonats per la Reial Societat Espanyola de Física (RSEF) i la Fundació BBVA amb el Premi al Millor Article d'Ensenyament.

El treball premiat té per títol Cómo visualizar oscilaciones forzadas en tu smartphone i va ser publicat l'any passat a la Revista Espanyola de Física. El jurat dels premis ha valorat la capacitat dels autors per a dissenyar un experiment que, aprofitant un dispositiu d'ampli ús i accés fàcil com el telèfon mòbil, permet a l'estudiantat familiaritzar-se amb diferents conceptes de física clàssica, el seu fonament matemàtic i el maneig de programari d'ajustament de dades. En l'article també va participar Juan C. Castro-Palacio durant el període com a investigador associat a l'Imperial College de Londres.

El mòbil, un gran aliat a les aules

Juan A. Monsoriu, un dels autors de l'article, destaca que el mòbil pot convertir-se en un gran aliat per al professorat i per a l'alumnat. "Cada any, prop de mil alumnes, tant universitaris com d'ESO i batxillerat, aprenen i reforcen conceptes de física a les aules de la UPV d'una forma diferent, més interactiva i divertida. L'ús del mòbil com a eina de mesura influeix directament en una major motivació dels estudiants i permet assolir una millor comprensió dels fenòmens estudiats", destaca Juan A. Monsoriu.

Experiència didàctica premiada

En el seu article, els professors i investigadors de la UPV expliquen una nova experiència didàctica per a l'estudi de les oscil·lacions forçades al laboratori. Amb aquesta finalitat, en primer lloc, presenten els elements necessaris per a adaptar un motor vibrador a un carril cinemàtic existent, sobre la part lliscadora del qual es col·loca un telèfon intel·ligent.

"Mitjançant una app gratuïta es pot controlar el sensor d'acceleració (acceleròmetre), de manera que es poden emmagatzemar les dades de temps i les acceleracions registrades, al mateix temps que els representa gràficament a la pantalla. D'aquesta manera, es pot visualitzar a l'instant l'acceleració i experimentar amb diverses formes de vibració. Es tracta d'una eina senzilla per a explicar un complex procés físic", destaquen els autors de l'article premiat.

CienciaLab i Campus Científics d?Estiu

Els professors de l'ETSED de la UPV imparteixen aquests experiments no solament amb alumnat universitari, sinó també amb estudiants de secundària que participen en el programa CiènciaLab (una iniciativa de la UPV per a acostar la ciència als més joves mitjançant diferents tallers científics, tecnològics i artístics) o en els Campus Científics d'Estiu (una activitat de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia, i el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport).

"Els continguts s'adapten al nivell de coneixements dels estudiants, però la base és la mateixa", destaca Monsoriu. "A més, amb aquests tallers, facilitem les pràctiques de laboratori als instituts, que en moltes ocasions no tenen capacitat per a disposar dels equips tradicionals. Gràcies als mòbils, és com si tinguérem un laboratori a la nostra butxaca", destaca Monsoriu.

Projecte Smartphysics

Tots els experiments dissenyats pels professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny de la UPV s'integren dins del projecte Smartphysics, una iniciativa liderada per la UPV i que respon a l'objectiu de generar una nova perspectiva en el camp de les ciències de l'educació, introduint elements de desenvolupament tecnològic i social, com ara els dispositius mòbils d'última generació, en el treball experimental de laboratori.

A la web del projecte Smartphysics es pot accedir a totes les experiències didàctiques dissenyades pels professors i investigadors de la UPV, entre aquestes, la proposta premiada per la Reial Societat Espanyola de Física i la Fundació BBVA.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC