Pensar, tocar i veure per creure

Així és com els tallers de CiènciaLab de la UPV desperten vocacions científiques en l'adolescència

[ 30/10/2019 ]

"Aquest és un taller de pensar". Així ha presentat el taller de Termografia Infraroja de la Universitat Politècnica de València, el professor Rafael Royo Pastor, al grup d'adolescents que aquest matí han ocupat la seua classe. I com aquest, avui s'han dut a terme altres 13 activitats de diferents temàtiques per tot el campus de Vera. La iniciativa es diu CiènciaLab i es dirigeix a estudiants de tercer i quart curs de l'ESO.

L'objectiu és "divulgar la ciència i despertar vocacions científiques en xics i xiques. Que vegen que la ciència i la tecnologia són divertides i tenen una aplicació molt directa", ha explicat Isabel Tort, directora de l'Àrea de Comunicació de la UPV.

I així, un total de 175 estudiants s'han divertit a la UPV. Durant el matí, per grups de 25 persones, han realitzat dos tallers d'hora i mitja de durada cadascun. Són set itineraris diferents que els acosten a l'arquitectura, la restauració d'obres d'art, la química, la robòtica, la mecatrònica, la criptografia, la programació d'Arduino, la ciència de dades, les forces propulsives, la retroinformática i la construcció de ponts, entre uns altres.

L'aigua no és transparent

En el taller de Termografia Infraroja, s'ha projectat, en una pantalla gegant, com es veu a través d'una càmera termográfica i han conegut les seues aplicacions. "Hem comprovat que l'aigua no és transparent", explica Laura Miquel, alumna de l'Institut d'Educació Secundària Mestre Ramón Esteve de Catadau. Un altre alumne del mateix institut, Carles Soriano, ja es veu estudiant a la UPV. "Aquests tallers em semblen molt interessants, i jo estudiaré ací. M'agrada molt la ciència i les matemàtiques", ha comentat.

Segons el professor del Departament de Termodinàmica Aplicada de la UPV, Guillermo Vilariño Feltrer, que també imparteix aquest taller, "aconseguim motivar-los. Aprofitem la seua curiositat que, a voltes, és difícil d'explotar, dia a dia, quan tens un temari i una sèrie de conceptes obligatoris que impartir".

Prop de 3.000 estudiants a l'any

És la segona edició de CienciaLab. L'any passat van participar prop de 3.000 estudiants d'instituts públics, concertats i centres privats, i, amb tot, va haver-hi llista d'espera. Donat l'èxit de la convocatòria, per a aquest curs, ja s'han ampliat les places disponibles. La cita és dos dimecres al mes, fins a abril del 2020, als tres campus de la UPV: València, Gandia i Alcoi.

Aquesta iniciativa compta amb l'amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia, del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats del Govern d'Espanya.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera