Projecte Dieper

La UPV participa en el desenvolupament d'un nou motor de baix consum i alta eficiència que redueix més d'un 80% l'emissió de partícules contaminants

[ 10/10/2019 ]

Un equip investigador pertanyent a l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha participat en el desenvolupament d'un nou motor de baix consum i alta eficiència que redueix les emissions de partícules contaminants més d'un 80% respecte als límits legals actuals.

Aquest nou motor és el principal resultat del projecte europeu Dieper, liderat per la multinacional austríaca AVL, i del qual han format part també fabricants de vehicles com Renault, Iveco i Fiat; de components, com Continental, Bosch i Siemens; a més de centres d'investigació de reconegut prestigi internacional, com IFP Energies Nouvelles i l'Istituto Motori.

Combina solucions innovadores, reals i disponibles a curt termini

Jesús Benajes, catedràtic i investigador de l'Institut CMT-Motors Tèrmics i coordinador de la part del projecte relacionada amb els processos termofluidodinàmics a l'interior del motor, afirma que l'objectiu del projecte "ha sigut cercar la combinació òptima de solucions innovadores, reals i disponibles a curt termini, integrant així noves tecnologies que permeten respondre als nous desafiaments de la mobilitat terrestre".

L'última setmana del passat mes de setembre va tenir lloc a Graz (Àustria) la reunió final del projecte. Durant aquesta, es va dur a terme la presentació de dos vehicles de mostra, un que representarà les futures classes D i E per al transport de passatgers, i un altre que és un vehicle comercial lleuger destinat al transport de mercaderies.

L'ús de relacions de compressió variable, la millora de la gestió tèrmica i el desenvolupament de nous filtres de partícules, les claus

"Equipats amb el motor desenvolupat en el marc del projecte", explica Benajes, "tots dos corroboren els bons resultats de les investigacions que hem dut a terme, tant quant a consum de combustible com pel que fa a la reducció de les partícules de grandària inferior a 23 nanòmetres que s'emeten pel tub d'escapament".

La clau per a aconseguir un motor amb aquestes prestacions, segons detalla l'investigador del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, resideix en l'ús de relacions de compressió variable, la millora de la gestió tèrmica i el desenvolupament de nous filtres de partícules. "Són solucions ja disponibles avui dia per a la seua integració en els motors que equiparan els futurs turismes mitjans i grans, així com els vehicles comercials lleugers o furgonetes", apunta Benajes.

Optimació del funcionament del motor, tant a la ciutat com a l'autopista

En el marc del projecte, Jaime Martín, professor titular i investigador del CMT-Motors Tèrmics, s'ha encarregat de reproduir el comportament del motor amb simulacions per ordinador.

"Un dels principals reptes", indica Martín, "és optimar el funcionament de tots els sistemes del motor en diferents situacions de conducció. Els sistemes de posttractament que redueixen les emissions són molt sensibles, per exemple, a la temperatura dels gasos d'escapament, que canvia molt si es condueix per ciutat o per autopista. Hem d'assegurar un òptim funcionament de tots els dispositius en qualsevol carretera, condicions meteorològiques i tipus de conducció".

Les conclusions del treball van ser presentades en la Conferència Europea de Resultats d'Investigació en Transport Terrestre de projectes H2020, organitzada per l'Àrea d'Investigació i Innovació de la Comissió Europea.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla