Acte d'obertura

El president de la Generalitat Valenciana Ximo Puig inaugura el curs acadèmic en la Universitat Politècnica de València

[ 12/09/2019 ]

Aquest matí, ha tingut lloc l'acte d'obertura del curs acadèmic de les universitats públiques valencianes al paranimf del campus de Vera de la Universitat Politècnica de València. La celebració ha comptat amb l'assistència del president Ximo Puig; la consellera d'Innovació i Universitats Carolina Pascual; la consellera d'Agricultura Mireia Mollà, així com els cinc rectors i rectores de les universitats públiques valencianes, entre altres autoritats.

Reivindicant l'excel·lència universitària valenciana

En el seu discurs, el rector Francisco Mora ha assenyalat que "és temps de fer política universitària amb altura de mires i visió estratègica de país. Obriguem un debat públic sense restriccions i abordem amb tota radicalitat les debilitats i fortaleses de la universitat. Vull dir, arribem a l'arrel dels grans problemes i els evidents mèrits de la institució. Però també exigim a la societat, als agents econòmics i socials, als poders públics, que es prenguen de debò la universitat".

Francisco Mora ha aprofitat l'ocasió per a reivindicar l'excel·lència valenciana: "malgrat que compten amb menys mitjans i autonomia que els nostres homòlegs europeus, la qualitat del sistema universitari públic valencià no és menor, i el servei que reben els nostres estudiants és similar al del aquells. Ara bé, la inèrcia i el voluntarisme no donen per a més".

En paraules del rector, "necessitem una vertadera i efectiva autonomia universitària i un adequat finançament (...). I recolzem al Govern Valencià en la seua exigència al Govern de l'Estat perquè adopte les mesures necessàries que faciliten l'aprovació d'un nou model de finançament autonòmic o qualsevol mesura urgent substitutiva, encara que siga transitòria".

El repte: modernitzar la UPV per a complir millor la funció social

D'altra banda, el rector ha anunciat dos nous projectes per a la Universitat Politècnica de València, "encaminats a modernitzar la institució per a complir millor la nostra funció social". El primer porta per nom UPV Laboratori de Sostenibilitat i permetrà introduir als tres campus l'agenda 2030, amb un compromís actiu per a contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible. I el segon suposa l'engegada d'un Centre en Xarxa d'Intel·ligència Artificial, en el qual participaran professors i investigadors relacionats amb qualsevol disciplina. "No serà un centre convencional", ha subratllat el rector.

El president Puig: "reivindicació, audàcia, i coresponsabilitat"

A continuació, el president de la Generalitat ha reconegut que fa falta seguir treballant per a trobar el millor model de finançament de les universitats valencianes. "En les actuals circumstàncies (amb la interinitat institucional que viu Espanya i també amb el infrafinançament històric que pateix la nostra Comunitat) hem de conjugar reivindicació, audàcia, i coresponsabilitat".

En aquest sentit, Puig ha avançat la data de l'inici dels treballs. "Els anuncie que engegarem, ja en aquest mes d'octubre, el grup de treball que ha d'elaborar el document base que definirà el nou pla de finançament de les universitats públiques valencianes. (?) Una reivindicació justa de les rectores i rectors que hem d'aconseguir portar a la realitat".

Medalla de la UPV per a la Real Acadèmia de Belles arts i lliçó inaugural

Durant l'acte, s'ha presentat, a més, la memòria anual de la UPV i ha tingut lloc la investidura de nous doctors i doctores i el reconeixement al professorat que ha obtingut la cinquena avaluació positiva a l'activitat investigadora. A més, s'ha fet lliurament de la Medalla de la Universitat Politècnica de València, a la Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carlos.

La lliçó inaugural ha sigut a càrrec de la doctora Empare Chiralt, que ha parlat sobre els "Materials biodegradables actius per a l'envasament d'aliments".

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny