- -
UPV
 

Premi Talgo a la Innovació Tecnològica

Un projecte del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica UPV permet reduir els costos de manteniment i augmentar la velocitat dels trens AVE

[ 11/09/2019 ]

L'experiència dels operadors ferroviaris i dels quasi dos milions de passatgers que mensualment viatgen als trens d'alta velocitat (AVE) podria veure's millorada substancialment gràcies al projecte d'un equip del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica (CIEM) de la Universitat Politècnica de València (UPV).


Es tracta d'un sistema que ha sigut reconegut per la Fundació Talgo amb el Premi a la Innovació Tecnològica i que, si s'aplicara, reduiria els costos de manteniment de les infraestructures ferroviàries i augmentaria la velocitat de circulació dels trens AVE.


Una millora en el disseny de la catenària


Dotada amb 20.000 euros de premi, la innovació reconeguda pel jurat en la 17a convocatòria d'aquest guardó és una eina que optimitza la geometria de la catenària, infraestructura que transmet, a través del pantògraf, l'energia elèctrica que impulsa els trens.


En moviment, els trens exerceixen una força que provoca vibracions en la catenària, a més d'una oscil·lació que, si és massa elevada, pot produir un tall en la transmissió d'energia i, per tant, la pèrdua de velocitat de circulació. En el disseny de les catenàries es duen a terme simulacions per a intentar mantenir aquesta vibració sota control. El que proporcionen el codi i els algorismes desenvolupats durant la investigació de la UPV és una manera de resoldre aquestes simulacions en molt menys temps.


Quatre anys d'investigació


El nou sistema és el resultat dels quatre anys de treball del tècnic superior d'investigació al CIEM Santiago Gregori Verdú en la seua tesi, dirigida per Manuel Tur Valiente i Javier Fuenmayor Fernández, professor i catedràtic, respectivament, del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV.


"És una eina ben útil per al dissenyador de catenària", explica Gregori, "perquè pot optimitzar la posició de certs elements, la geometria, l'altura de certs cables... a fi que la interacció amb el pantògraf resulte tan bona com siga possible".


Un guardó que incentiva millores en la seguretat, la qualitat o els costos del transport ferroviari


El premi Talgo a la Innovació Tecnològica, lliurat a la seu del Consell Superior d'Investigacions Científiques, a Madrid, incentiva investigadors de les diverses àrees relacionades amb el sector a portar a terme projectes, estudis i innovacions tècniques i tecnològiques que contribuïsquen a la millora de la seguretat, la qualitat o els costos del servei i el transport ferroviari.


Més informació

Notícies destacades


Comunicat UPV Comunicat UPV
La institució habilitarà un model híbrid per a garantir l'estabilitat en la docència de graus i màsters del curs 2020/2021
Avatars 3D i entorns virtuals Avatars 3D i entorns virtuals
El LabLeni-I3B de la UPV facilita la detecció primerenca de l'autisme gràcies a una sala única en les universitats espanyoles
Herbicida natural Herbicida natural
Seipasa i la UPV treballen en el desenvolupament de l'alternativa eficaç i sostenible als productes sintètics que reclama el sector
QS World University Rankings 2021 QS World University Rankings 2021
La UPV obté la seua 2a millor marca històrica i se situa com a universitat més destacada de la Comunitat Valenciana i en el top 400 a nivell mundial
Entre graus i màsters Entre graus i màsters
La UPV imparteix 40 titulacions que habiliten per a exercir professionalment l'arquitectura i nombroses enginyeries
Enginyeria Aeroespacial, Elèctrica, de l'Energia... Enginyeria Aeroespacial, Elèctrica, de l'Energia...
La UPV imparteix 11 de les 20 titulacions amb major eixida professional segons l'última edició de l'U-Rànquing

EMAS upv