- -
UPV
 

Premi Talgo a la Innovació Tecnològica

Un projecte del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica UPV permet reduir els costos de manteniment i augmentar la velocitat dels trens AVE

[ 11/09/2019 ]

L'experiència dels operadors ferroviaris i dels quasi dos milions de passatgers que mensualment viatgen als trens d'alta velocitat (AVE) podria veure's millorada substancialment gràcies al projecte d'un equip del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica (CIEM) de la Universitat Politècnica de València (UPV).


Es tracta d'un sistema que ha sigut reconegut per la Fundació Talgo amb el Premi a la Innovació Tecnològica i que, si s'aplicara, reduiria els costos de manteniment de les infraestructures ferroviàries i augmentaria la velocitat de circulació dels trens AVE.


Una millora en el disseny de la catenària


Dotada amb 20.000 euros de premi, la innovació reconeguda pel jurat en la 17a convocatòria d'aquest guardó és una eina que optimitza la geometria de la catenària, infraestructura que transmet, a través del pantògraf, l'energia elèctrica que impulsa els trens.


En moviment, els trens exerceixen una força que provoca vibracions en la catenària, a més d'una oscil·lació que, si és massa elevada, pot produir un tall en la transmissió d'energia i, per tant, la pèrdua de velocitat de circulació. En el disseny de les catenàries es duen a terme simulacions per a intentar mantenir aquesta vibració sota control. El que proporcionen el codi i els algorismes desenvolupats durant la investigació de la UPV és una manera de resoldre aquestes simulacions en molt menys temps.


Quatre anys d'investigació


El nou sistema és el resultat dels quatre anys de treball del tècnic superior d'investigació al CIEM Santiago Gregori Verdú en la seua tesi, dirigida per Manuel Tur Valiente i Javier Fuenmayor Fernández, professor i catedràtic, respectivament, del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV.


"És una eina ben útil per al dissenyador de catenària", explica Gregori, "perquè pot optimitzar la posició de certs elements, la geometria, l'altura de certs cables... a fi que la interacció amb el pantògraf resulte tan bona com siga possible".


Un guardó que incentiva millores en la seguretat, la qualitat o els costos del transport ferroviari


El premi Talgo a la Innovació Tecnològica, lliurat a la seu del Consell Superior d'Investigacions Científiques, a Madrid, incentiva investigadors de les diverses àrees relacionades amb el sector a portar a terme projectes, estudis i innovacions tècniques i tecnològiques que contribuïsquen a la millora de la seguretat, la qualitat o els costos del servei i el transport ferroviari.


Més informació

Notícies destacades


Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
La UPV desenvolupa un geoportal per a la prevenció de violència de gènere en els espais públics urbans La UPV desenvolupa un geoportal per a la prevenció de violència de gènere en els espais públics urbans
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local



EMAS upv