Redueix un 35% l'error actual

Un nou mètode de la UPV facilita una millor valoració del creixement i l'estat nutricional d’infants i adolescents

[ 18/04/2019 ]

Un equip investigador del grup Sabien-ITACA de la Universitat Politècnica de València (UPV), en col·laboració amb pediatres i nutricionistes de diferents hospitals europeus (entre els quals es troba l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València), ha desenvolupat i validat un nou mètode que permet una millor valoració del creixement i l'estat nutricional infantils, que redueix en més d'un 35% l'error d'estimació enfront del mètode emprat actualment.

La valoració del creixement i de l'estat nutricional dels infants és una de les principals responsabilitats del personal pediatra d'atenció primària, i es duu a terme de manera sistemàtica en tota la població a través dels programes de salut infantil.

Amb aquesta finalitat, hi ha unes taules normalitzades de percentils i valors z (puntuacions estàndard) que permeten avaluar el desenvolupament infantil comparant mesures antropomètriques senzilles com la talla i el pes amb les mitjanes de la població per a cada edat i sexe. Gràcies a aquestes taules, es poden detectar possibles anomalies en el desenvolupament i implementar accions correctives.

Errors d'ajust del CDC

Fins ara, el mètode de referència per a realitzar aquest seguiment és el proposat pel Centre per al Control de Malalties dels Estats Units (CD n'és la sigla en anglès), basat en un complex procés estadístic d'ajust, inferència i normalització que utilitza dades observades en grans grups d?infants i adolescents.

No obstant això, aquest mètode presenta importants errors d'ajust, la qual cosa pot provocar que, a vegades i per a determinades mesures, els percentils obtinguts no siguen correctes i, per tant, els pediatres realitzen valoracions equivocades.

Això és especialment visible per a valors extrems (infants amb desnutrició o obesitat), desviacions que apareixen precisament en trastorns i malalties infantils que alteren el desenvolupament normal de xiquetes i xiquets.

Distribució gaussiana d'alçada i pes d'infants i adolescents

Segons Antonio Martínez, investigador de la UPV, la diferència fonamental entre el nou mètode i els anteriors és que aquest prioritza la naturalesa de les dades observades sobre l'ajust estadístic.

"El 2017, la revista The Lancet va publicar un macroestudi sobre variables antropomètriques que confirmava que l'alçada i el pes d'infants i adolescents presenten una distribució gaussiana, a partir de la qual cosa es va proposar un mètode que permetia un millor ajust a la naturalesa del creixement infantil. Nosaltres, inicialment, desenvolupem diferents models; comparem quin tipus d'aproximació és capaç de minimitzar els errors d'ajust, i posteriorment validem el millor", indica Martínez.

Els resultats obtinguts pel personal investigador de la UPV, que han sigut publicats en la revista PLoS One, són concloents. "El model que proposem aporta un gran element de discussió per a la comunitat científica, ja que reduïm l'error d'estimació en més d'un 35%, i això té un impacte directe sobre la valoració que fan els pediatres en qualsevol etapa de creixement", destaca l'investigador de la UPV.

Aplicacions diverses

La utilitat d'aquest nou mètode no solament resideix en el seu ús en pacients concrets, sinó que és aplicable a un ampli ventall d'intervencions, que van des d'assajos clínics fins a la implementació de programes de salut pública o nous ajustos en les guies de pràctica clínica actuals.

Per part de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València, el desenvolupament i la validació del model s'ha fet en col·laboració amb l'equip de la doctora Carmen Ribes, cap de la secció de Gastroenterologia Pediàtrica, i en el context del projecte Europeu MyCyFAPP.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC