Duplicarà la capacitat actual

La UPV, a través del seu Institut de Transport i Territori, seleccionada per a planificar l'ampliació nord del Port de València

[ 17/04/2019 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha sigut triada per a planificar un projecte destinat a modificar el funcionament de l'economia valenciana: l'ampliació nord del port de València.

Número u a nivell nacional i cinquè més important d'Europa, el port de València duplicarà la capacitat actual, motiu pel qual un projecte d'aquesta envergadura requereix unes garanties que, per a les principals institucions implicades -Cambra de Comerç, Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV) i Propeller València (associació de directius i empresaris logístics)- ofereix la UPV.

Per aquest motiu, les quatre entitats han signat el conveni que dóna llum verda a l'inici d'un estudi que serà a càrrec de l'Institut de Transport i Territori (ITRAT-UPV), estarà dirigit pel professor Vicent Esteban Chapapría -catedràtic en Ports i Costes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports (ETSECCP-UPV), i investigador de l'ITRAT- i té com a objectiu determinar, en els pròxims mesos, els canvis necessaris a València per a dur a terme el projecte i com aquest afectarà la ciutat mateixa.

L'ITRAT de la UPV està especialitzat en la planificació i gestió portuària, les relaciones port-ciutat, les obres de dragatge, el seguiment de platges i processos litorals, la protecció i regeneració de costes, els impactes mediambientals d'obres marítimes, la gestió litoral, l'avaluació de riscos, la inundació litoral i l'adaptació d'obres marítimes al canvi climàtic, entre altres àrees.

1.200 milions d'euros d'inversió estimada

A l'octubre del 2018, l'Autoritat Portuària de València va anunciar el projecte d'ampliació del port, que inclourà, entre altres elements, una futura terminal de contenidors amb un moll d'atracada de prop de dos quilòmetres de longitud, amb un calat de 20 metres, una superfície d'esplanada adjacent d'aproximadament 137 hectàrees, un canal d'accés marítim, i vials de connexió viària i ferroviària.

L'obra, que suposa una inversió estimada de 1.200 milions d'euros, com s'ha assenyalat prèviament, permetrà duplicar la capacitat actual del port. Per tot això, la construcció d'aquesta mega infraestructura s'ha convertit ja en el projecte més important de València amb vista als pròxims anys, i la seua execució afectarà a tota l'àrea metropolitana de la ciutat.

Un conveni a quatre bandes

El rector de la UPV, Francisco Mora; el president de la Cambra de Comerç, José Vicente Morata; el president de Propeller València, Pedro Coca, i el president de la CEV, Salvador Navarro, han signat l'acord que dóna llum verda a l'estudi, un conveni del qual el rector de la UPV s'ha mostrat molt satisfet, "no solament per la magnitud del projecte, sinó perquè és la primera vegada que les quatre institucions valencianes col·laborem juntes, i això també és una fita".

Per a Navarro, president de la CEV, aquest estudi traurà a la llum "la competitivitat del projecte, la productivitat, l'estalvi de costos... Al final, això suposa per a la Comunitat Valenciana desenvolupament, cohesió social i progrés econòmic. Cal no oblidar que parlem d'un operador, el port de València, que és número u d'Espanya i del Mediterrani, i cinquè d'Europa".

La connexió dels ports de València i Sagunt, clau

Morata, president de la Cambra de Comerç, ha incidit en què el sistema portuari valencià "és excepcional". En la seua opinió, ara, "el repte passa per connectar el port de València, que és clau, amb el de Sagunt. Avui dia, no es pot entendre un sistema logístic que no estiga perfectament connectat".

"Necessitem que la societat entenga que hi ha una valoració econòmica", ha afegit Morata, "i que això facilite que el projecte isca endavant de manera ràpida. Per a nosaltres, la UPV és la garantia que serà un estudi detallat que ens ajudarà a tenir més força a l'hora de sol·licitar inversions en aquest àmbit".

Finalment, Pedro Coca, màxim mandatari de Propeller València, ha destacat els efectes del projecte a nivell d'ocupació i generació de riquesa: "Estem parlant d'ocupació de molta qualitat, perquè el treball en el sector logístic és estable i està per damunt de la mitjana. I afectarà a tota l'àrea de València. Suposem que això és el que ocorrerà, però volem que la UPV ho quantifique".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC