- -
UPV
 

Espires magnètiques dobles

Personal investigador de l'institut ITACA de la UPV desenvolupa un nou prototip de sensor que abarateix i millora la gestió del trànsit urbà

[ 21/03/2019 ]

Un equip investigador pertanyent a l'institut ITACA de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat un nou prototip de sensors l'objectiu del qual és ajudar a millorar la gestió del trànsit urbà.

La seua principal novetat es troba en el disseny, ja que es tracta d'espires magnètiques dobles que, a més de mesurar amb gran precisió el flux de trànsit, permeten calcular la velocitat dels vehicles, la seua longitud i moltes altres dades viàries amb marges d'error mai vistos anteriorment en aquest tipus de sistemes.

No en va, aquest nou sensor és capaç de reduir a només un 6% l'error en el càlcul de la velocitat, enfront del 20% comés avui dia pels sistemes duals.

"Tot això", destaca Ferran Mocholí, investigador del Grup de Sistemes de Control de Trànsit (SCT) de l'institut ITACA de la UPV, "ajudaria a disposar d'una informació molt més precisa i real sobre l'estat de les carreteres, la qual cosa facilitaria la seua gestió des dels centres de control".


Mocholí explica que, per al control de la velocitat, la Direcció General de Trànsit (DGT) exigeix sensors de radar amb marges de +/- 3 km/h en velocitats inferiors a 100 km/h i un 3% d'error en velocitats superiors a aquesta. "Tenint en compte que la velocitat a les ciutats està limitada a 50 km/h", afig Mocholí, "les espires dobles complirien aquest requisit i, per tant, podrien fins i tot ser utilitzades com a sensors de radar de gran precisió en entorns urbans".


Sensors de referència


Les espires, també denominades bucles magnètics, són el sensor viari de referència. De fet, a causa de la seua simplicitat, cost i forma de funcionament, continuen dominant les instal·lacions i, fins i tot, sent els detectors més utilitzats en els nous algorismes de gestió i control del trànsit.


En concret, les espires no són més que un fil enrotllat enterrat sobre el paviment de la calçada, i el seu funcionament es basa en la variació d'inductància registrada quan els vehicles hi damunt, de manera que, quan un vehicle les sobrepassa, són capaces d'obtenir la seua petjada o perfil magnètic i extraure'n informació clau per a la gestió del trànsit a partir d'aquest.


"Fins a aquest moment", prossegueix Mocholí, "el seu potencial no s'està explotant totalment, ja que ni el sentit de la circulació, ni la velocitat ni la longitud dels vehicles podia ser calculada mitjançant l'ús d'una sola espira. Per aquest motiu, el més comú era trobar-se dues espires per carril separades a una certa distància. És el que comunament es coneix com a sistemes duals. De fet, la gran majoria d'aquestes, en l'actualitat, només s'estaven utilitzant per a mesurar el flux del trànsit i comptabilitzar vehicles, la qual cosa malgastava totalment el seu gran potencial".

Reducció del cost a la meitat


Aquesta és la raó per la qual el personal investigador de la UPV va apostar per les espires dobles, un nou sensor basat en el seu antecessor que ha demostrat ser capaç de millorar les característiques i funcionalitats de l'espira convencional sense incrementar el cost ni introduir complexitats addicionals.


Tot el contrari, entre els seus avantatges, destaca la reducció del cost d'instal·lació i manteniment, ja que aquesta nova configuració costaria la meitat respecte als sistemes duals actuals.


Camí a un trànsit insostenible sense noves mesures


Per a Mocholí, la transformació del transport és ja una realitat. Les noves tecnologies aplicades a l'automoció, les dades massives i l'economia compartida estan canviant la forma en la qual la població s'acosta al món del transport. Aquests avanços, juntament amb el creixement de la població mundial, contribuiran encara més a un augment del parc vehicular, la qual cosa es traduirà en un trànsit insostenible dins de les principals ciutats si no es prenen mesures sobre aquest tema.

"Per això", assenyala l'investigador de la UPV, "s'està generant cada vegada més la necessitat de disposar d'un major control sobre els vehicles, raó per la qual l'extracció d'informació, la identificació i la classificació de vehicles en temps real emergeixen com a prioritats en els nostres dies dins dels sistemes de transport intel·ligents (STI). A aquest repte respon la nostra investigació i, en concret, el desenvolupament d'aquest nou sistema viari basat en espires magnètiques".

Control de patinets elèctrics i bicicletes

A més de per a la gestió del trànsit de vehicles clàssics de combustió, com cotxes, furgonetes, autobusos i motos, l'equip investigador de la UPV assenyala que aquest sistema seria també idoni per al control i la gestió dels nous models de vehicles elèctrics que estan apareixent a les principals capitals modernes: patinets, bicicletes, etc.

"Fa anys que es va començar a parlar sobre la proliferació dels vehicles elèctrics, però el futur de la indústria automobilística i la mobilitat ja no és una mera utopia", adverteix Mocholí. "Vistes les noves polítiques urbanes i mediambientals per a reduir el nombre de models de gasolina i augmentar les opcions dels vehicles elèctrics, i les noves regulacions governamentals sobre els recents patinets i bicicletes elèctriques, sembla que el futur del sector ja ha arribat", indica.

Així, l'estudi i l'anàlisi d'aquests nous vehicles, així com el seu impacte en la mobilitat de les persones usuàries, emergeix com una de les majors prioritats en els STI, particularment, en cadascun dels centres de control i gestió de les principals ciutats. "Amb el sensor desenvolupat, es podria obtenir tota la informació necessària de manera molt senzilla i a un preu realment baix", conclou l'investigador de la UPV.

En aquest sentit, l'equip de la UPV té previst iniciar una nova investigació centrada en la caracterització magnètica d'aquests nous vehicles elèctrics sobre tot tipus d'espires, l'objectiu de les quals serà el desenvolupament d'un sistema òptim que oferisca i permeta l'extracció i l'intercanvi d'informació viària entre diferents infraestructures per a, així, ajudar en la gestió i el control del trànsit urbà en un moment crucial de canvis.


Més informació

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv