Dofins i pesca artesanal

Una investigació de la UPV evidencia els danys de la interacció i considera urgent la intervenció de l'administració per a reorientar la situació

[ 07/02/2019 ]

Promoure la recuperació de les poblacions de cetacis de la mar Mediterrània al mateix temps que es treballa en favor de la supervivència de la pesca artesanal. Aquest és l'objectiu de la investigació desenvolupada per Blanca Feliu Tena per al seu treball final de màster a la Universitat Politècnica de València (UPV), titulat Estudio y valoración de daños de la interacción entre cetáceos y pesquerías artesanales.

La investigadora -graduada en Ciències Ambientals, i Màster en Avaluació i Seguiment Ambiental en Ecosistemes Marins i Costaners per la UPV- afirma que "la interacció entre algunes espècies de cetacis, especialment dels dofins, amb la pesca artesanal al mar Mediterrani, ocorre des de fa milers d'anys, i els éssers humans i els dofins competim pel mateix recurs, la pesca".

El dofí mular, un problema potencial per a la pesca artesanal

"Aquesta competència", indica Feliu, "va deixar de ser un problema perquè delmem les seues poblacions, ja que als anys 60 es van produir matances de dofins, però des que són espècie protegida, s'estima que les poblacions s'estan recuperant, la qual cosa els converteix en un problema per a la pesca artesanal, ja que alguns dofins trenquen les xarxes dels vaixells per a menjar-se els peixos capturats".

En el seu treball, la doble titulada per la UPV ha constatat la presència de dues espècies, el dofí mular i el dofí llistat: "El més proper a la costa és el dofí mular, per la qual cosa, en cas d'haver-hi interacció de dofins amb la pesca, seria aquesta espècie la que ocasionaria els danys".

Per a dur a terme la seua investigació, Blanca Feliu ha realitzat un treball de camp amb eixides al mar gràcies a la col·laboració de la Confraria de Pescadors de Gandia. La seua anàlisi s'ha desenvolupat a l'àrea que es troba entre les 15 i les 25 milles nàutiques del corredor de migració de cetacis del Mediterrani, "declarada com a àrea marina protegida del corredor de migració de cetacis del Mediterrani".

No obstant això, la problemàtica analitzada no es dóna només a la zona estudiada, ja que, com assenyala Feliu, "a la zona nord-est de Mallorca es produeix una interacció de delfínids amb les xarxes de tremall de la mateixa manera que passa a les costes valencianes".

Altres fonts d'informació per a la investigació han sigut el grup de missatgeria instantània Embarcació Col·laboradora (en el qual els pescadors envien fotografies i vídeos d'albiraments, i també d'interaccions amb cetacis), creat per Juan Eymar, tècnic del Departament de Protecció Marina de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural; informació pública de la Generalitat Valenciana, i dades cedides per la Fundació Oceanogràfic sobre la presència de cetacis, obtingudes mitjançant tècniques hidroacústiques.

400 euros de cost per als pescadors per cada interacció

La investigadora estima en 400 euros el cost que té per embarcació cada interacció, encara que per a determinar-ho amb major exactitud reconeix que seria necessari aprofundir en l'estudi. A partir d'aquesta estimació, la investigadora analitza diverses formes de control del problema i estima que la més eficient és la que ja s'utilitza en altres espècies protegides com el llop ibèric: compensar el pescador per la pèrdua econòmica.

"D'aquesta forma", diu Feliu, "seria tota la societat i no solament el sector de la pesca qui assumiria el cost de la recuperació d'espècies que són claus per a la biodiversitat de la Mediterrània. Els cetacis tenen gran importància a nivell ecològic, i a més, són considerats espècies paraigua, és a dir, que, gràcies al carisma de la seua etologia, generen un interès social que facilita la promoció de les accions en favor de la conservació d'aquestes espècies".

Una altra mesura oportuna per a protegir la pesca artesanal i els dofins consistiria a posar a la disposició dels pescadors material de recanvi mentre es repara el que ha patit una interacció, "perquè", afig l'autora del treball, "els pescadors no perden només el cost del material i el treball de reparar el tremall. També és una pèrdua el temps durant el qual no poden eixir a pescar mentre es repara la xarxa".

La intervenció de l'administració, urgent

Per a la investigadora, la intervenció de l'administració és urgent: "A causa de l'estat de conservació en què es troben aquestes espècies, cosa que avui és un problema, en uns anys pot convertir-se en un conflicte. Una gestió adequada pot posar fi a aquesta evolució perjudicial, tant per al sector pesquer com per a la conservació de les espècies de cetacis del Mediterrani. A més, la recuperació dels dofins podria donar lloc a altres activitats per a les embarcacions de pesca artesanal, com les eixides de grups de turistes per a l'observació de dofins en llibertat", conclou Feliu.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla