La vida dels nostres majors, més fàcil

Investigadors de la UPV i la Universidade do Minho (Portugal) donen vida a Rassel, el nou robot assistent de baix cost

[ 10/12/2018 ]

En països com Espanya, la combinació de l'increment de l'esperança de vida amb una baixa taxa de natalitat està originant un creixement accelerat del percentatge de persones majors sobre el total de la població. De fet, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que la quantitat de majors de 60 anys es duplicarà entre 2000 i 2050.

En aquest context, les noves tecnologies de la informació i la comunicació i, especialment, la robòtica, són un gran aliat per a facilitar la vida a aquest perfil de persones. A això pretén contribuir Rassel, l'últim robot en el qual treballen investigadors del Grup de Tecnologia Informàtica i Intel·ligència Artificial de la Universitat Politècnica de València (UPV) al costat de membres del grup Algotitmi de la Universidade do Minho (Portugal).

Capaç d'interactuar, recordar horaris i reconèixer estats emocionals

Rassel és un robot assistent de baix cost, basat en nous dispositius electrònics com Raspberry Pi, Batega-Colla o ESP32, que faciliten la creació de robots capaços de realitzar tasques com el reconeixement de persones o la navegació en interiors, així com recomanar activitats o comunicar-se amb altres dispositius de les nostres llars.

El robot ideat pels investigadors de la UPV incorpora tècniques d'intel·ligència artificial (IA), visió artificial i un rostre artificial que li permet expressar emocions. És capaç d'interactuar amb la persona, recordar-li els horaris per a la ingesta d'aliments i medicació, recomanar activitats d'acord als seus gustos i reconèixer l'estat emocional de la persona.

Les seues principals diferències respecte a altres robots existents ja en el mercat són la detecció d'emocions de l'usuari i la presa de decisions en conseqüència, l'ús de dispositius biomètrics -com, per exemple, polseres que mesuren les constants vitals- per al monitoratge de l'usuari i la recomanació intel·ligent d'activitats.

Inicialment, els investigadors de la UPV van dissenyar Rassel, principalment, per a treballar amb persones que viuen soles en les seues llars, però també pot ser utilitzat en centres de majors.

Com interactua?

Rassel interactua mitjançant una interfície de veu i una càmera. Amb la primera, és capaç de mantindre converses amb l'usuari, podent aquest donar-li ordres perquè cride a algun familiar o a emergències, demanar-li que li recomane una activitat adequada als seus gustos o expressar emocions perquè Rassel actue en conseqüència. Per part seua, la càmera és capaç de detectar emocions en el rostre de l'usuari, a més de poder ser utilitzada per a videoconferències.

Recordatori per a la presa de la medicació

Rassel incorpora un recomendador intel·ligent que és capaç d'aprendre dels gustos de l'usuari i recomanar-li, de forma personalitzada, aliments, activitats, etc. De la mateixa manera pot ser utilitzat com a recordatori per a la presa de la medicació, si se li ha programat prèviament per a això.

Machine Learning

Per al reconeixement de les emocions, el robot ideat pels investigadors de la UPV utilitza tècniques d'Intel·ligència Artificial -en concret, Machine Learning- que permeten analitzar els micro-gestos de la cara i classificar-los segons un conjunt d'emocions humanes bàsiques (alegre, enfadat, neutral, espantat, etc.).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local