Tomata de penjar d'Alcalà de Xivert

Personal investigador del COMAV de la UPV obté la seua empremta genètica i millora la seua resistència al VMT

[ 07/12/2018 ]

La tomata de penjar d'Alcalà de Xivert és una de les varietats de tomata més representatives de la Comunitat Valenciana. Destaca per l'alt contingut en licopè i antioxidants, un sabor intens i acidesa escassa. A més, aquesta tomata té la capacitat de poder emmagatzemar-se, i conserva durant més de tres mesos les seues característiques de qualitat. No obstant això, com altres hortalisses, té un poderós enemic: el virus del mosaic de la tomata (VMT), un patogen que ataca fonamentalment varietats tradicionals i que pot arribar a provocar grans pèrdues en la producció.

Des de fa quasi quatre anys, personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV), en estreta col·laboració amb l'Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata d'Alcalà de Xivert, centren els esforços a obtenir noves varietats més resistents al virus.

Amb aquesta finalitat, estan duent a terme un exhaustiu estudi que inclou la caracterització i tipificació de les varietats de tomata de penjar d'Alcalà de Xivert: Estrella, Punteta i Moradeta, a més de la millora genètica d'aquestes per a assolir aquesta resistència al VMT.

Salvador Soler, investigador del COMAV de la UPV, destaca que "es tracta de l'estudi més complet sobre la tomata de penjar d'Alcalà de Xivert que s'ha fet fins avui. En aquest, treballem en la caracterització física i de qualitat, avaluant el grau d'acidesa, el contingut en vitamina C, el pH, la concentració de licopè, etc.".

En el seu estudi, el personal investigador del COMAV, en col·laboració amb altre personal investigador de la UPV, ha obtingut també l'empremta genètica de la tomata de penjar d'Alcalà de Xivert, que constitueix una gran eina per a evitar fraus en el mercat.

A més, en aquests estudis s'estan determinant quines zones del genoma d'aquesta tomata són responsables de les seues característiques de qualitat, així com també de la seua capacitat de conservació.

Programes de retroencreuament

Per a millorar-ne la resistència, conservant les característiques intrínseques de les varietats de tomata de penjar d'Alcalà de Xivert, el que han fet els investigadors i investigadores ha sigut aplicar programes de retroencreuament, així com de selecció assistida per marcadors moleculars.

"Partint d'una varietat donant que té el gen de la resistència, agafem la varietat tradicional que no la té, i es fa l'encreuament inicial entre ambdues. Posteriorment, i una vegada seleccionades en cada encreuament les plantes portadores del gen de resistència, aquestes són de nou encreuades amb la varietat original durant diverses generacions. Això permet anar recuperant les característiques originals de les varietats de penjar, però incorporant la resistència que interessa".

El 2019 es disposarà de seleccions de les tres varietats d'Alcalà de Xivert amb la resistència introduïda al VMT. Aquestes seran avaluades al camp per part dels agricultors, de forma prèvia a la utilització comercial.

Nous productes transformats

Paral·lelament a la millora genètica de la tomata de penjar d'Alcalà de Xivert, les investigadores i investigadors estan duent a terme altres treballs l'objectiu dels quals és dissenyar nous productes transformats a partir d'aquesta tomata tradicional.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC