Junction 2018

Un equip de Makers UPV s'imposa en la categoria Future Cities de la hackató més gran d'Europa amb GuideMe

[ 29/11/2018 ]

Un equip de Makers UPV -la comunitat d'estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) que transcendeix l'àmbit merament acadèmic- ha aconseguit la victòria en una de les 11 categories de Junction, la hackató més gran d'Europa, celebrada a la Universitat d'Aalto (Espoo, Finlàndia), en la qual a més han assolit el 4t lloc en la classificació general.

L'equip, integrat per Jaime Laborda Macario i Iván Torres Játiva, estudiants tots dos d'enginyeria electrònica; Enrique Miralles Dolz, d'enginyeria en fusió nuclear; Joaquín Montesinos Muñoz, d'enginyeria de telecomunicacions, i Matías Fernández Patón, d'enginyeria biomèdica, s'ha imposat en la categoria Future Cities amb GuideMe, i s'ha embutxacat un premi en metàl·lic de 1.000 euros.

En la hackató, realitzada en col·laboració amb la plataforma Movesense, han participat més de 1.400 persones desenvolupadores d'aproximadament 100 països diferents, que han hagut d'afrontar els reptes plantejats per mig centenar d'empreses del prestigi de Facebook, Daimler, Supercell, Nokia o Intel.

GuideMe, la solució definitiva per a millorar la mobilitat de persones majors i persones amb discapacitat en una ciutat connectada

Per a aconseguir el seu èxit, Jaime, Iván, Enrique, Joaquín i Matías van desenvolupar GuideMe, una solució integral per a l'orientació exterior de persones grans o amb discapacitat en una ciutat connectada, a través d'un bastó completament funcional que proporciona indicacions clares i concises per a moure's entre diversos punts de l'urbs, que millora la seua qualitat de vida.

El sistema, que permet alhora l'enviament instantani d'informació per a evitar pendents o voreres en mal estat, o conèixer l'estat real dels semàfors, està obert a la seua implementació en llocs públics com hospitals o estacions de tren, a més de facilitar les intervencions d'emergència.

Desenvolupament del prototip de prova de concepte

En paraules del mateix equip guardonat, han desenvolupat "un prototip de prova de concepte per a testar i demostrar la tecnologia. La prova de concepte del bastó per a caminar consisteix principalment en una ansa intel·ligent amb alguns components electrònics, com una matriu de LED amb una brúixola digital (MicroBit) i un node Wi-Fi per a transmetre tota la informació entre el bastó intel·ligent GuideMe i el servidor d'aplicacions web i la GUI".

Al seu torn, "l'electrònica de la maneta consisteix en una placa MicroBit amb una matriu de 5x5 LED i una brúixola digital connectada a un microcontrolador ESP8266 Wi-Fi que actua com un node IoT per a transmetre la informació des del servidor i cap al servidor. Tot aquest maquinari està integrat en una ansa impresa en 3D com una caixa amb l'estic. La placa MicroBit es programa usant MicroPython, una implementació eficient del llenguatge de programació Python 3 optimat per a executar-lo en microcontroladors. Wemos ESP8266 es programa usant Arduino IDE, una plataforma de creació de prototips electrònics de codi obert que permet a les usuàries i usuaris crear objectes electrònics interactius".

"A més", afigen, "també hem desenvolupat una interfície gràfica d'usuari o usuària amb finalitats de demostració, que indica en temps real la ubicació de la persona major que sosté el pal, la qual cosa podria ser usada per persones adultes per a conèixer la ubicació dels seus familiars. L'aplicació web s'actualitza amb cada moviment que realitza la persona major, i és capaç d'optimar la millor manera d'assolir la ubicació objectiva".

"Per a l'aplicació web, l'API de back-end es desenvolupa completament usant PHP, i es combina amb HTML, CSS, JS, JQuery i AJAX per a la interfície", conclouen els premiats.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny