5G-CARMEN

L'iTEAM de la UPV, soci d'un projecte internacional per a multiplicar la seguretat dels vehicles autònoms a Europa

[ 15/11/2018 ]

Fins avui, les proves de vehicles sense conductor s'han realitzat sempre en entorns controlats, en carreteres públiques, i basant-se en un únic operador, però, què passaria si el vehicle s'ha de desplaçar entre diversos països?

Avui dia, no podria fer-ho. Entre altres raons, per la falta de cobertura sense fil, per la itinerància (roaming) i perquè no tots els països utilitzen el mateix espectre. A més, accidents recents amb víctimes mortals han demostrat que fa falta estendre l'abast de visió del vehicle autònom, escenari en el qual la tecnologia 5G ofereix la millor solució.

És per això que Europa treballa en el disseny de nous corredors digitals 5G, que facilitaran la mobilitat transfronterera dels vehicles sense conductor. Un d'aquests és el corredor Munic-Bolonya, que cobreix 600 quilòmetres de carreteres de tres països (Itàlia, Àustria i Alemanya) i és un dels més importants identificats per la Unió Europea per a millorar la mobilitat de persones i mercaderies en tot el continent.

El seu desenvolupament és el principal objectiu del projecte 5G-CARMEN, liderat per la Fundació Bruno Kessler (Trento, Itàlia), i entre els socis de la qual es troba la Universitat Politècnica de València (UPV) a través de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM).

Multiplicar per 4-5 el nivell d'automatització actual, l'objectiu

José Francisco Monserrat, investigador d'aquest, explica que l'objectiu de 5G-CARMEN "és que els cotxes sense conductor assolisquen un nivell d'automatització entre 4 i 5 (avui aquest nivell és d'1) i puguen circular de forma totalment autònoma (en aquest cas, en l'eix austroitaloalemany) aprofitant amb aquesta finalitat el potencial que ens brindarà la tecnologia 5G".

Aquesta permetrà que l'actual xarxa mòbil 4G evolucione cobrint les necessitats de comunicació dels vehicles autònoms, tant en termes de velocitat d'intercanvi de dades com en temps de resposta de la infraestructura de xarxa.

"La 5G permet veure on les càmeres no veuen, on els radars no arriben"

"El que es necessita", prossegueix l'investigador de l'iTEAM de la UPV, "és que els temps de connexió entre vehicles baixen dels 5 mil·lisegons, quan ara com ara, hi ha dificultats per a arribar als 100. Això és el que aportarà la 5G, una tecnologia els mecanismes de transmissió de la qual són molt més eficients, la qual cosa redueix la latència. Amb aquesta transmissió de baixa latència, els vehicles, en cas de risc d'accident, poden reaccionar a temps. La 5G permet veure on les càmeres no veuen, on els radars no arriben. Però, sens dubte, el més important és la reducció dels temps de comunicació entre els vehicles, clau per a la seguretat en les nostres carreteres".

El projecte 5G-CARMEN facilitarà que els vehicles es connecten a una infraestructura que no serà necessàriament la de l'operador, sinó la que els estats oferisquen per a garantir la continuïtat del servei. Una altra alternativa és que es permeten sobrealcances de cobertura dels operadors entre fronteres, de manera que hi haja una continuïtat total de la comunicació. Serà, a més, el primer projecte en què es prove, de manera massiva, la solució C-V2X, comunicacions entre vehicles assistides per la xarxa mòbil.

Diferents simulacions

En el marc d'aquest projecte, es duran a terme diferents simulacions, en les quals es caracteritzarà primer el funcionament individual dels vehicles i, posteriorment, el que tindria ja en una autopista.

Des de l'iTEAM de la UPV, es realitzarà l'emulació d'un escenari en el qual molts o tots els vehicles siguen autònoms, per a, així, poder dissenyar un sistema que funcione sota qualsevol premissa. Així mateix, s'analitzaran variables com el temps de latència/resposta dels vehicles; la connectivitat entre els diferents usuaris i usuàries, o els temps de resposta davant diferents condicions climàtiques, entre altres.

El projecte, en el qual participen un total de 25 socis, es prolongarà, inicialment, durant els pròxims tres anys.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC