José Luis Abellán, guanyador del 2018

El diplomàtic italià Enrico Calamai recull el Premi Gegant de l'Esperit 2017 i critica el "suport d'Europa a governs corruptes"

[ 29/10/2018 ]

L'italià Enrico Calamai, guanyador del Premi Gegant de l'Esperit 2017, ha recollit el seu guardó, atorgat per l'Institut Intercultural per a l'Autogestió i l'Acció Comunal (INAUCO), centre amb seu al campus de Vera de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Calamai, que durant la seua trajectòria professional ha exercit com a diplomàtic a Espanya, l'Argentina, l'Afganistan i el Nepal, ha sigut distingit, en paraules del director de l'INAUCO, Antonio Colomer, "pel seu compromís amb la comunitat i la labor extraordinària duta a terme durant els anys setanta a Xile i l'Argentina, col·laborant activament a salvar vides, una labor que continua avui dia ajudant els que ell anomena nous desapareguts".

El guanyador del Premi Gegant de l'Esperit 2017 ha indicat que "és un honor rebre aquest guardó i estar a València, perquè aquesta ciutat té un significat especial com a port de mar, com a obertura cap al Mediterrani i pel que ha fet acollint els migrants i refugiats que el govern italià va rebutjar".

Accions heroiques a Xile i l'Argentina

Enrico Calamai residia a Buenos Aires quan es va produir el colp d'estat a l'Argentina el 1976, i va ajudar a eixir del país centenars de persones perseguides. Prèviament, va ser enviat en missió a Xile, de setembre a novembre del 1974, perquè Itàlia no reconeixia el govern de Pinochet, i en l'ambaixada italiana es van amagar més de 200 refugiats polítics. Al maig del 1977 va tornar a Itàlia, i vint anys després va abandonar la carrera diplomàtica.

Autor de diverses publicacions, Calamai és també un dels fundadors i actual portaveu del Comitè Veritat i Justícia per als Nous Desapareguts, associació que "cerca el camí jurídic que porte a la definició de les morts que estan provocades pels governs europeus i l'OTAN, i definir-los com a crims contra la humanitat", ha declarat. Perquè, segons Calamai, "l'Assemblea General de les Nacions Unides parla de 'gent en moviment' a l'hora de referir-se als refugiats, als migrants... Són masses de persones. El nombre oficial de refugiats ascendeix a 65 milions a tot el món, però ampliant-lo, arribaria als 250 milions".

Crític amb la indiferència d'Europa, a nivell polític i d'opinió pública

Per això, ha recordat que, "nosaltres, el món occidental, estem donant suport a governs corruptes, governs criminals, guerres, dictadures... per a poder extraure les riqueses dels seus pobles. I els ho estem llevant tot; per això les seues gents, o intenten venir ací o es moren de fam". No obstant això, davant d'aquesta realitat persisteix "la indiferència d'Europa, de l'opinió pública, davant la sort que espera a milers de persones considerades diferents. Com ja va ocórrer amb els jueus en l'època dels nazis i com va ocórrer a l'Argentina amb els anomenats subversius", ha recalcat Calamai.

"Cal adonar-se que vivim en democràcies i, per tant, som nosaltres els últims a decidir el que fa o no fa el govern. Per tant, cal mobilitzar-se, activar-se. Cal identificar-se i decidir en quin costat estem", ha manifestat Calamai, qui ha insistit a "fer una resistència pacífica, tipus Gandhi, per a trobar maneres d'expressar el nostre punt de vista contrari al que està passant".

José Luis Abellán, Premi Gegant de l'Esperit 2018

D'altra banda, durant el lliurament del premi, s'ha anunciat que el catedràtic emèrit de la Universitat Complutense de Madrid José Luis Abellán ha sigut guardonat amb el Premi Gegant de l'Esperit 2018.

De l'autor d'Història crítica del pensamiento español, el jurat ha destacat la seua labor investigadora i la seua obra, reconeguda de forma unànime per la crítica. Citat sovint per la seua imprescindible i extensa publicació, aquest catedràtic d'Història de la Filosofia Espanyola "ha signat valuoses monografies d'autors imprescindibles de la literatura i el pensament espanyols".

40 anys d'INAUCO, 10 premis Gegant de l'Esperit

L'Institut Intercultural per a l'Autogestió i l'Acció Comunal (INAUCO), centre creat per la Fundació Lliure Acadèmica per a l'Ensenyament i la Cultura (FLAPE), va ser fundat el 1978. Seguint un enfocament interdisciplinari, l'INAUCO realitza una labor investigadora, docent i d'assistència tècnica entorn dels conceptes d'autonomia, autoorganització i autogestió. A més, publica la Revista Iberoamericana de Autogestión y de Acción Comunal (RIDAA).

Aquest curs acadèmic 2018-2019 se celebra el 40 aniversari de la fundació de l'INAUCO i els deu anys del lliurament del primer Premi Gegant de l'Esperit, un guardó que, fins avui, s'ha concedit a l'economista xilè Juan Guillermo Espinosa, a l'antropòleg francès Dominique Temple, al filòsof espanyol Carlos Díaz, a l'acadèmic José Luis Sampedro i a Anna Ferrer, vídua de Vicente Ferrer i presidenta de la Fundació que porta el seu nom, entre altres personalitats de reconegut prestigi.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera