Pharos

La UPV, la UA i la UMINHO creen un robot per a cuidar la salut de les persones grans. El 2050, el 25% de la població tindrà més de 60 anys

[ 16/10/2018 ]

Segons l'últim informe sobre l'evolució de la població mundial elaborat per Nacions Unides, el 13% de l'actual supera els 60 anys d'edat, i el 2050, aquest percentatge quasi es duplicarà, assolint el 25%. L'envelliment de la societat és, per tant, una realitat a la qual la tecnologia ha d'anar adaptant-se dia a dia.

En aquest context, personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat d'Alacant (UA) i la Universitat del Minho (Braga, Portugal) treballen en la creació de Pharos, un nou robot interactiu per a ajudar les persones majors en les seues activitats físiques diàries a la llar. El seu treball ha sigut recentment publicat en la revista Sensors.

Un company més de les persones majors

Vicente Julián, investigador del Grup de Tecnologia Informàtica i Intel·ligència Artificial de la UPV, explica que el seu objectiu és "convertir Pharos en un company més de les persones grans; un assistent virtual, amigable i fàcil d'usar, que periòdicament recomane activitats físiques personalitzades, promoga una vida sana i facilite l'envelliment actiu de la població".

Pharos està basat en un robot comercial, Pepper, al qual el personal investigador ha inclòs dos mòduls. El primer d'aquests recomana una planificació d'exercicis adaptada a cada persona usuària. El segon, mitjançant tècniques avançades d'intel·ligència artificial, avalua la realització de l'exercici, verifica si la usuària o usuari el realitza correctament -comparant-lo amb una biblioteca emmagatzemada mitjançant tècniques d'aprenentatge profund- i ho registra tot en el sistema.

El robot inclou, a més, una interfície visual i física amb què interactua amb la persona usuària per identificar-la per mitjà de la seua càmera. "Una vegada identificada", explica Ester Martínez, investigadora del Grup de Robòtica i Visió Tridimensional (RoViT) de la UA, "Pharos determina els exercicis més adequats d'acord amb les seues capacitats. A més, el programa es va adaptant periòdicament a l'evolució i l'estat de salut de la persona usuària. Amb aquesta finalitat, incorpora un algorisme de recomanació, que ajuda fins i tot a detectar possibles problemes de salut".

Un seguiment minuciós, clau

La principal diferència de Pharos respecte d'altres sistemes similars és el seguiment minuciós dels usuaris, així com la possibilitat de determinar si aquests realitzen correctament o no els exercicis. És una eina molt útil per a personal cuidador i assistent, ja que permet visualitzar, de forma molt senzilla, si disminueix la capacitat de fer certs exercicis, la qual cosa pot revelar problemes físics o cognitius progressius.

"El baix rendiment en la realització dels exercicis planificats podria advertir d'alguna anomalia en l'usuari o usuària", afirmen els investigadors. "I, en registrar l'historial d'exercicis, Pharos ajuda a revelar problemes subjacents que, d'una altra manera, podrien ser impossibles de veure", afigen.

Objectius actuals

En l'actualitat, l'equip hispanolusità treballa en el perfeccionament de la interacció usuari-robot i l'optimació del sistema de reconeixement dels exercicis, com també a aconseguir que diverses persones usuàries puguen usar-lo sense interferir amb la resta, recorrent a estratègies de planificació.

Pharos és un dels resultats de RETOGAR, un projecte liderat per personal investigador de la UA i centrat a millorar l'atenció a persones amb dany cerebral adquirit.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC