Coixí intel·ligent

L'IGIC-UPV dissenya, al costat de la Universitat Tècnica de Dresden, un prototip que millora la qualitat del somni

[ 17/09/2018 ]

Avui dia, milions de persones en el món pateixen alteracions en la qualitat del somni. Per açò, un equip d'investigadors pertanyents a la Universitat Tècnica de Dresden (Alemanya) i a l'Institut de Recerca per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha desenvolupat un prototip de coixí intel·ligent que té com a objectiu, precisament, millorar el diagnòstic de les principals patologies (insomni i apnea del somni), reduir la seua incidència i contribuir així a millorar la qualitat de vida dels seus usuaris.

El coixí incorpora sensors que mesuren, de forma precisa, paràmetres com la temperatura corporal, la sudoració o el moviment de les persones, i uns altres amb capacitat de registrar informació sobre la il·luminació de l'habitació, sorolls o altres sons.

Jaime Lloret, investigador de l'IGIC en el campus de Gandia de la UPV, explica que l'equip ha estudiat "quina és la millor ubicació per a cada sensor dins del coixí. A més, hem creat el codi i els algorismes necessaris per al correcte funcionament del sistema. Totes les dades s'envien a través de la xarxa Wi-Fi domèstica a una base de dades mèdica, amb la finalitat de millorar el diagnòstic de possibles trastorns".

Aplicacions

Segons afirmen els investigadors, el prototip està ideat per a dos tipus d'aplicacions. La primera d'elles és la millora de la qualitat del somni per a persones sense trastorns específics. "En aquest cas", apunta Lloret, "el principal avantatge del sistema seria la interconnexió de diferents elements de la llar amb capaictat d'adaptar l'entorn a partir de les dades registrades, amb la finalitat d'aconseguir un millor descans -baixar les persianes, adaptar la temperatura de l'habitació, etc.".

La segona aplicació afectaria a pacients amb trastorns del somni que encara no han pogut ser diagnosticats. Amb aquest coixí intel·ligent, es podrien recopilar dades durant una o més nits sobre el comportament de cada individu.

"Les dades", assenyala Lorena Parra (IGIC-UPV), "serien posteriorment analitzades per personal mèdic per a obtenir més informació sobre els possibles problemes experimentats durant la nit i poder així realitzar un diagnòstic o sol·licitar més proves en l'hospital. En aquest cas, no s'activaria la part domòtica".

Evitar els ronquits

El sistema també disposa d'una forma d'evitar els ronquidos. Així, quan existeix un alt nivell de soroll, s'activa un xicotet altaveu sobre el llit que emet un so molt similar al vol d'un mosquit.

"Està demostrat", afirma Laura García (IGIC-UPV), "que açò provoca que la persona es moga i, d'aquesta forma, cessen els ronquits. En un futur, pretenem utilitzar una metodologia similar per a detectar episodis d'apnea del somni i diferenciar-los dels ronquits habituals", assenyala.

Monitoratge del benestar

Els investigadors de la UPV treballen, a més, en el desenvolupament d'altres aplicacions i sistemes per al monitoratge del benestar, en col·laboració amb experts de la Universitat de Granada i la Universitat de Saragossa, així com amb diferents hospitals públics.

Aquestes propostes es basen en l'ús de sensors de baix cost integrats en l'entorn domèstic i en la pròpia roba. "L'objectiu", conclou Jaime Lloret, "és aconseguir sistemes de baix cost i còmodes que ens permeten generar alarmes en cas de detectar alteracions en el ritme cardíac, la respiració o la temperatura corporal, entre altres opcions".

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras